
Google er begyndt at eksperimentere med at udelukke Youtube-brugere, der benytter såkaldte adblocker-værktøjer til at fjerne annoncer. Det skriver BleepingComputer, der citerer Reddit-brugere. Testen rammer angiveligt globalt, men kun en lille gruppe brugere.
Advarslen siger, at brugeren kun kan se tre videoer med annonceblokering, før de blokeres fra sitet. Der medfølger en påmindelse om, at annoncerne gør det muligt at betale videoskaberne. Hvilket igen gør det muligt at lade milliarder af mennesker se videoerne “gratis”.
Formålet er at få de annonce-trætte brugere til at tegne abonnement på Premium.

Youtube har bekræftet over for BleepingComputer, at de nye advarsler er en del af et eksperiment. En talsmand fortæller, at tjenesten “kører et lille globalt eksperiment, der opfordrer seere med en aktiv annonceblokering at tillade annoncer på YouTube eller prøve Premium”.
Talsmanden tilføjede, at de kun vil deaktivere afspilning “hvis seerne ignorerer gentagne anmodninger om at tillade annoncer på YouTube”.
Tiltaget kommer i kølvandet på, at Netflix er begyndt at slå ned på kontodeling. Forleden slog en undersøgelse fast, at 2,1 millioner danskere deler deres logins til streaming.
Også TV 2 Play har lavet tiltag mod kontodeling.