ElbilerTophistorie

Billig elbil får fem stjerner i sikkerhedstest

Den kinesiske elbil MG4 Electric scorer fem stjerner i den seneste Euro NCAP sikkerhedstest.

Kinesiske biler får ofte skudt i skoene, at der er mangler på sikkerhedsfronten. Specielt bilerne i den billigere ende. Men det er ikke tilfældet for kinesiske MG4 Electric, der trods en relativt lav pris netop har fået fuldt hus i stjerner fra Euro NCAP.

Med et gennemsnit på 79 point er MG4 Electric den hidtil mest sikre elbil fra MG. Forgængerne MG ZS og MG Marvel R fik et gennemsnit på henholdsvis 77,2 og 72,5.

Det er ikke alene godt for den aktuelle model, men også for MG Motors generelt. Euro NCAP-resultatet markerer nemlig det første testresultat, der involverer MGs Modular Scalable Platform (MSP) – en helt ny skalerbar platform designet til at understøtte den næste generation af elektriske MG modeller til hele Europa.

Selv om MG4 Electric scorer fem stjerner, er det ikke den sikreste af de fire elbiler, der er blevet testet i denne omgang. Det er i stedet luksusbilen Lucid Air, der får en gennemsnitlig score på 85,75. Ud over disse to modeller er også Volkswagen ID. Buzz (82,2) og Maxus Mia 9 (84,5) blevet testet.

ID. Buzz er ifølge testen den hidtil mindst sikre Volkswagen-elbil. Det skyldes en lav score i kategorien “Sårbare trafikanter”, hvor minibussen får bare 60 procent.

Den mest sikre elbil på vejene er fortsat Tesla Model S med et gennemsnit på hele 92.

Herunder en oversigt over alle de elbiler, Euro NCAP har testet til dato. Du kan sortere i tabellen med at klikke på overskrifterne.

ModelTestetStjernerFørerBagsædeGåendeSikkerhedsudstyrGennemsnit
Mercedes EQS202159691768085,75
Mercedes EQB201959591787484,5
Mercedes EQA201959790817585,75
Mercedes EQC201859690757584
Polestar 2202159389808386,25
Volkswagen ID.4202159389768585,75
Skoda Enyaq iV202159489718284
Volkswagen ID.3202058789718883,75
Audi Q4 e-tron202159389668082
BMW iX202159187738183
Mazda MX-30202059187687379,75
Tesla Model 3201859686749487,5
Ford Mustang Mach-E202159286698282,25
Hyundai Ioniq 5202158886638881,25
Nissan Leaf201759386717180,25
DS 3 Crossback201848786546372,5
Lexus UX201859685827785
Audi e-tron201859185717680,75
MG ZS201859085647077,25
Porsche Taycan201858583707377,75
Honda e202047682626571,25
Tesla Model X201859881729486,25
Jaguar i-Pace201759181738181,5
Fiat 500202147680676772,5
MG Marvel R202148075558072,5
Aiways U5201837370455560,75
Dacia Spring202114956393244
Renault Zoe202104352411437,5
Renault Megane E-Tech202258588657979,25
Volvo C40 Recharge202259289708985
Kia EV6202259086648781,75
Volkswagen ID.5202159389768585,75
Hyundai Ioniq 6202259787669088
Nio ET202259187739586,5
Nissan Ariya202258689749385
Subaru Solterra202258887799186,25
Tesla Model S Plaid202259491859892
Toyota bZ4X202258887799186,25
Mercedes EQE202259591838187,5
Tesla Model Y202259787829891
Volkswagen ID. Buzz202259287609082,25
MG4 Electric202258380757879
Lucid Air202259091788485,75
Maxus Mira 9202259389738384,5

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.