På testbanen ATP Automotive Testing Papenburg i Tyskland har kinesiske BYDs luksusmærke Yangwang sendt sin hyperbil U9 Xtreme ud på rekordjagt. Resultatet? En svimlende topfart på 496,22 km/t – og dermed en ny verdensrekord som verdens hurtigste bil.
Bag rattet sad den tyske racerkører Marc Basseng, der havde til opgave at presse den vilde elbil til det yderste. Mission accomplished.
2.220 kW – og nul kompromis U9 Xtreme er ikke nogen almindelig elbil. Den gemmer på fire motorer med en samlet ydelse på 2.220 kW – svarende til knap 3.000 hestekræfter. Allerede tidligere har den markeret sig som en seriøs udfordrer til benzin-superbilerne, blandt andet med en Nürburgring-tid på 6 minutter og 59 sekunder.
Nu er der sat en tyk streg under pointen: Fremtidens ekstreme præstationer er elektriske.
I årevis har skeptikere påstået, at elbiler ikke kunne hamle op med benzinmonstre, når det gælder rå fart. Men Yangwang U9 Xtreme har fejet den forestilling af banen.
Se U9’eren sætte verdensrekord. Som mærket selv skriver: “Det viser, at fremtidens ekstreme performance er 100 procent elektrisk.”
Forbrugeren får næppe fingrene i den Inden du når at hive Dankortet frem: Nej, det er ikke en bil, du kommer til at møde på villavejene. U9 Xtreme er en hyperbil i den mest ekstreme ende – mere et teknologisk udstillingsvindue end en model, der lander hos din lokale forhandler.
Men det er et signal, som selv Tesla, Porsche og Rimac må forholde sig til: Den elektriske revolution er ikke længere kun et spørgsmål om rækkevidde og opladning. Den handler også om at definere fartrekorder og bilhistorie.
Verdens hurtigste bil anno 1899 var også elektrisk. (Foto: Brown Middle School, Newton, Massachusetts) Apropos historie, var den første bil, der kørte mere end 100 km/t også elektrisk. Det var elbilen La Jamais Contente , der blev kørt af belgieren Camille Jenatzy og det skete helt tilbage i april måned 1899. Her opnåede Jenatzy at få bilen op på 105,88 km/t.
Nu er vi kun et my fra, at verdens hurtigste bil kører mere end 500 km/t.