Elbiler

Ny lov: Om to uger skal elbiler have kunstig motorlyd

Den 1. juli træder et nyt EU-krav i kraft; elbiler skal fremover udsende en kunstig motorlyd, når de kører under 20 km/t.

En af de helt store fordele ved elbiler er samtidig et problem: De er for lydløse. Det kan skabe farlige situationer i trafikken – ikke mindst for blinde og svagtseende, der længe har advokeret for mere lyd på el- og hybridbiler. I oktober sidste år fik de ønsket opfyldt, da EU vedtog en regel om, at alle nye elbiler skal forsynes med kunstig motorlyd, der aktiveres når bilen kører mindre end 20 kilometer i timen. Kravet træder i kraft den 1. juli.

For helt nye modeller må fabrikanterne følge lydkravene i henhold til AVAS, som er et akustisk varslingssystem til køretøjer. Systemet skal afgive en kontinuerlig lyd for at signalisere til omgivelserne at køretøjet er i bevægelse. Lyden skal desuden være udformet således, at omgivelserne forstår hvad køretøjet gør – om det accelerer eller bremser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Biler, der kører mere end 20-30 kilometer i timen, udsender mere dækstøj end motorstøj, så her er manglende motorstøj ikke noget problem for elektriske biler.

Rammer alle elbiler

Fra 1. juli 2021 skal reglerne også gælde eksisterende elbiler. Visse elbiler på markedet er allerede forberedt til at opfylde AVAS-kravene, deriblandt biler fra Hyundai, Kia og Renault Zoe. Sidstnævnte lader føreren vælge mellem tre forskellige ”motorlyde” – basic, sport og glam. 

Hos FDEL, Foreningen af Danske Elbilister, er man ikke glad for de nye regler, der vil indføre mere støj.

”I FDEL kan vi kun beklage, at EU vil indføre støj, netop som man har reduceret et væsentligt problem for miljøet i byerne. Tiltaget er ganske unødvendigt!; Dels fordi vi som elbilister – ligesom cyklister – er klar over at vi ikke kan høres og derfor er ekstra opmærksomme på andre. Dels fordi sikkerhed i trafikken ikke beror på, at svagtseende eller dårligt hørende kan høre bilerne, men at bilisterne ser de bløde trafikanter”, skriver foreningen på sin hjemmeside.

”Elbilforeningen betragter forslaget som en fejltagelse og et midlertidigt fænomen på lige fod med manden med rødt flag foran motorkøretøjer til at advare om, at her kommer en hestevogn uden hest.”

Artiklen fortsætter efter annoncen

Foreningen foreslår i stedet at elbilernes automatiske sensorsystemer udnyttes til at afgive en varselslyd i tilfælde af, at bilen er tæt på en fodgænger eller anden trafikant.

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close