×
ElbilerTophistorie

Ny Mercedes-Benz EQE har rækkevidde på 600+ kilometer

Mercedes-Benz EQE er en luksusbil til dem, der synes at prislappen på flagskibet EQS er lige lovlig høj.

Har du forelsket dig i Mercedes-Benz flagskibet EQS, men ikke i prisen, har tyskerne nu et alternativ til dig. I forbindelse med bilmessen i München har de præsenteret Mercedes-Benz EQE 350, der som navnet afslører, er en elektrisk udgave af E-klassen.

Det en lidt mindre sedan, der er bygget på den samme platform som EQS. Selv om prisen på EQE endnu ikke er afsløret, bliver den med garanti lavere end på storebror, når den lanceres næste år.

EQE er knapt ti centimeter kortere end EQS, men bortset fra det, har den mange træk til fælles med storebror. Mercedes-Benz fortæller i en pressemeddelelse, at den vil have “de gode gener fra EQS”. Den massive Hyperskærm fra EQS’eren er dog ikke standardudstyr på EQE, men skal tilkøbes.

EQE bliver heller ikke lige så potent som EQS; den får “kun” 288 heste i sammenligning med de 516, der gemmer sig i EQS’eren. Til gengæld får den baghjulstrukne udgave af EQE samme 90 kWh-batteripakke som ligger i EQS-indstigningsmodellen.

Mercedes-Benz fortæller, at batteripakken giver op til 660 kilometers rækkevidde (WLTP).

Mercedes-Benz EQE
Et kig indenfor. Hyperskærmen er ekstraudstyr i EQE.

Grundmodellen får 12,8-tommer infotainmentskærm med MBUX-brugerfalde, den har nøglefri adgang og start, LED-forlygter, ‘humørbelysning’ med 64 forskellige farver, lydsystem fra Burmester, automatisk parkering, fingeraftrykssensor, panorama-soltag og 19-tommer hjul.

På sigt vil der med garanti også komme både en firehjulsudgave og en AMG-variant. Ifølge Mercedes er de væsentligste rivaler til EQE 350’eren Porsche Taycan, Tesla Model S, Audi e-tron GT, Lucid Air og BMW i4.

Interessant er det i øvrigt også, at tyskerne lover, at Mercedes-Benz EQE vil blive bygget af fossilfrit stål. De har nemlig indgået en aftale med den svenske Hybrid-sammenslutning, der for nyligt leverede den første fossilfrie stål til Volvo Cars. De fortæller også, at bilens batteri vil bruge 10 procent mindre kobolt end tidligere.

Her er et par billeder af krabaten:

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.