Den nye S-SF-M-R-regering har knap nok sat sig ved bordet, før en af de helt store regninger lander foran den: bilafgifterne. Fra nytår står registreringsafgiften på elbiler til at stige, hvis politikerne ikke når at lave en ny aftale. For den almindelige bilkøber kan det betyde prisstigninger, mere usikkerhed og endnu en omgang “skal jeg købe nu eller vente?” på et marked, der ellers buldrer frem.
I det nye regeringsgrundlag holder regeringen fast i ambitionen om at undersøge modeller for en permanent afskaffelse af registreringsafgiften på elbiler. Det skal ske, når den ekspertgruppe, der arbejder med en omlægning af bilafgifterne, fremlægger sine anbefalinger i andet halvår af 2026.
Hos brancheorganisation for bilproducenter, bilimportører og ladeoperatører, Mobility Denmark, kalder adm. direktør Mads Rørvig det positivt, at ambitionen stadig er i live.
– En afskaffelse af registreringsafgiften vil være et af de mest effektive greb til både at styrke den grønne omstilling og reducere bureaukratiet omkring bilbeskatningen. Derfor er det positivt, at regeringen fortsat ønsker konkrete modeller for, hvordan registreringsafgiften på elbiler kan afskaffes permanent, siger han.
Elbilen må ikke blive en politisk venteposition
Timingen er afgørende. Elbilerne har netop sat sig tungt på det danske bilmarked, og i maj var 78,7 procent af de nye biler elbiler, ifølge Mobility Denmark. Samtidig er målet fra bilaftalen i 2020 allerede overhalet. Ifølge AutoBranchen Danmark var der den 24. maj 787.330 person- og varebiler med elmotor eller pluginhybrid i den danske bilpark. Målet var 775.000 grønne biler i 2030.
Derfor advarer branchen nu mod at slippe momentum.
– Den aftale om bilafgifter, der blev indgået i 2020, har været en bragende succes for den grønne omstilling på bilområdet. Men allerede fra næste år vil vi begynde at se større afgiftsstigninger på elbiler, hvis ikke den nye regering får en ny aftale på plads, siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
Mindre og mere effektive elbiler kan vinde
AutoBranchen Danmark og FDM har foreslået at fjerne registreringsafgiften på elbiler og i stedet indføre en løbende ejerafgift, der tager udgangspunkt i bilens vægt og energieffektivitet. Det kan gøre små, lette og strømsnålere elbiler mere attraktive end store og tunge modeller. Samtidig vil det gøre afgiftssystemet lettere at gennemskue for både købere og forhandlere.
Men en reform skal indfases forsigtigt. Ellers kan den ramme dem, der allerede har købt bil.
– Det er alfa og omega, at man er opmærksom på at undgå værditab hos eksisterende bilejere, siger Gitte Seeberg.
Dermed bliver bilafgifterne en tidlig test for den nye regering. Den kan vælge at give elbilmarkedet ro – eller lade danskerne gå ind i endnu et efterår, hvor ingen rigtigt ved, hvad bilen koster efter nytår.
LÆS OGSÅ: Så meget stiger elbilerne i pris efter nytår.












