Gadgets

Ny undersøgelse: iPhone-brugere handler med følelserne

iPhone-brugere lader sig styre af følelserne, mens Android-brugere er mere rationelle. Det er Telias konklusion på en undersøgelse, som YouGov har lavet for teleselskabet. De har undersøgt, hvad danskerne vægter højest, når der skal handles ny smartphone.

”Tallene afslører for eksempel, at iPhone-brugere i højere grad vægter mærket – altså selve Apple-brandet – og designet meget højt. Det kan vidne om en meget emotionel tilgang til valget af smartphones, hvor følelserne og æstetikken er i højsædet,” siger Christoph Nørgaard, der er privatkundedirektør i Telia.

Android-brugere, derimod, har overhovedet ikke fokus på telefonens mærke. Her er det de rå specifikationer, der tæller; Styresystemet, størrelsen, skærmkvaliteten og kameraet. Android-brugere er mere tilbøjelige til at skifte producent, når de får ny smartphone.

”Modsat Apple-tilgangen er dette måske udtryk for en rationel tilgang, hvor man i højere grad sammenligner specifikationer, inden man vælger sin næste telefon,” konkluderer Christoph Nørgaard.

I øvrigt viser undersøgelsen, at det er styresystemet, der bestemmer hvilken smartphone vi vælger. Hele 41 procent af danskerne siger, at de vægter styresystemet højest, når de vælger ny mobil.

Undersøgelsen er baseret på interviews med 1014 danske smartphone-ejere mellem 18 og 74 år. Her er tallene fra undersøgelsen:

Top 5 - ny mobil

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.