Teknologi

Parkerede elbiler skal levere strøm til stikkontakten

Både herhjemme og i udlandet arbejdes der på en løsning, der skal omdanne parkerede elbiler til et gigantisk strømlager. Frederiksberg er langt fremme.

En af de store udfordringer ved vedvarende energi er opbevaring af strømmen. Hvordan skal vi få strøm i stikkontakten, hvis vinden ikke blæser?  Både Frederiksberg Forsyning og tyske Volkswagen – og givetvis mange andre – arbejder på en løsning, der skal udnytte batterierne i de tusindevis – og med tiden millionvis – af elbiler der kommer til at stå i indkørsler og på parkeringspladser.

Tanken er, at de parkerede elbiler fyldes med strøm, når der er gang i vindmøller og solceller – og leverer strømmen tilbage til systemet, når det behøves. Konceptet kaldes vehicle-to-grid-services, V2G, og en af de virksomheder, der satser på ideen som et nyt forretningsområde er Volkswagen. Det fortalte firmaets chefstrateg, Michael Jost, forleden til en gruppe indbudte journalister.

Artiklen fortsætter efter annoncen

– I 2025 vil vi have et lager på 350 gigawatt-timer til rådighed via vores flåde af elbiler. Mellem 2025 og 2030 vil det vokse til 1 terawatt-time. Det er mere energi end der lige nu produceres af samtlige verdens vandkraftanlæg, sagde Michael Jost ifølge Reuters.

Til sammenligning er det samlede årlige danske elforbrug i dag på cirka 35 terawatt-timer, oplyser interesseorganisationen Dansk Energi.

Frederiksberg fremme i skoene

Allerede i 2016 startede Frederiksberg Forsyning et pilotprojekt med V2G. Ti eldrevne varevogne fra Nissan, med en samlet kapacitet på 100 kilowatt-timer, har de seneste tre et halvt år blandt andet hjulpet med at holde frekvensen i nettet konstant på 50 hertz.

Parterne bag teknologien fastslår, at det tekniske er ved at være på plads, men derfra er der stadig et stykke vej til kommerciel succes.

Også det tyske firma E.ON arbejder på V2G i samarbejde med japanske Nissan. Audi har, som vi tidligere har skrevet, valgt en anden strategi, hvor de i stedet samler udtjente elbilsbatterier i et stort batterilager i Berlin. Læs mere om Audis lager her.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close