×
ElbilerTophistorie

Polestar 4 – muskuløs SUV uden bagrude

Med Polestar 4 får du en SUV, der kan køre 600 kilometer på en opladning. Men du må undvære bagruden ...

Polestar 4 er langt om længe blevet officielt præsenteret. Det er en såkaldt coupé-SUV med fokus på design. Den har ikke nogen bagrude, men lokker til gengæld med lang rækkevidde, muskler og et overflødighedshorn af teknologi.

Det er samtidig svensk-kinesernes hidtil hurtigste og mest muskuløse produktionsbil.

– I stedet for blot at moderere en eksisterende SUV og give den en hurtigere taglinje – og dermed gå på kompromis med hovedplads og komfort på bagsædet – har vi designet Polestar 4 fra bunden som en ny type SUV-coupé, der hylder komfort og oplevelse for bagsædepassagererne, siger Thomas Ingenlath, CEO for Polestar.

Polestar 4
Polestar 4. Klik for større.

Det mest kontroversielle designvalg er dog, at bilen ikke har nogen bagrude. Derimod er Polestar 4 udstyret med et glastag i fuld længde. Det kan endda fås med valgfri elektrokromisk funktionalitet, så glastaget kan være enten gennemsigtigt eller farvet. 

Samtidig er bakspejlet erstattet af en skærm i høj opløsning, der viser et realtidsbillede fra et kamera monteret på taget. Det giver ifølge Polestar et langt bredere synsfelt end det, der kan opleves i de fleste moderne biler. Det digitale realtidsbillede kan deaktiveres, så føreren i stedet kan se passagererne bagved, hvis det er nødvendigt.

Løsningen betyder ifølge Polestar, at pladsen på bagsædet bliver større og lysere, fordi den bagerste tagbjælke kan placeres længere tilbage.

Polestar 4
Glastaget, der er i fuld længde, kan være enten gennemsigtigt eller farvet.

Rækkevidde på 600 kilometer

Polestar 4 er bygget på den såkaldte Sustainable Experience Architecture-platform (SEA), der er udviklet af Geely Holding. Den samlede længde er 4.839 mm, bredden er 2.139 mm og højden 1.544 mm. Bilen har en lang akselafstand på 2.999 mm.

Det vil være muligt at købe versioner med både dobbelt- og single-motor. Versionerne med single-motor har baghjulstræk. Med en ydelse på 544 heste kan den firehjulstrukne version klare 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Den baghjulstrukne version tager 7,4 sekunder om at nå 100 km/t.

De to Long Range-varianter er udstyret med et 102 kWh-batteri. Long Range Dual motor-varianten har 400 kW (544 hk), 686 Nm og en rækkevidde på op til 560 WLTP-kilometer.

Long Range Single motor-versionen har en 200 kW (272 hk) og 343 Nm-motor bagpå og en rækkevidde på op til 600 WLTP-kilometer.

Der er op til 200 kW DC- og 22 kW AC-opladning inkluderet i alle versioner. Tovejsopladning er inkluderet takket være vehicle-to-load (V2L), så eksterne enheder kan trække strøm fra Polestar 4. Der er som standard monteret en varmepumpe, som gør det muligt for bilen at udnytte den omgivende varme til at forvarme kabinen og batteriet.

XXX

Polestar 4
I modsætning til Polestar 2 og 3 har 4’eren skærm i liggende format.

Indenfor er Polestar 4 blevet udstyret med en 15,4-tommer stor multimedieskærm i bredformat. Bilen er, ligesom Polestar 2, baseret på Android Automotive styresystemet. Det betyder ikke alene, at bilen har Google Assistant, Google Maps og Google Play, men også at Google har snabelen nede i bilens systemer. Dermed kan man bl.a. få Google Assistant til at fortælle om batteristatus eller stille på klimaanlægget.

Bag ved rattet er et 10,2-tommer display monteret foran føreren, der indeholder oplysninger om hastighed, batteri og rækkevidde. For at forhindre, at føreren bliver distraheret, er der en head-up display-projektor (HUD) på 14,7-tommer foran føreren, som projekterer vigtige oplysninger om køretøjet, opkald og navigation på forruden.

12 kameraer og 1 radar

Apropos sikkerhed, så er Polestar 4 bestykket med hele 12 kameraer, 1 radar og 12 ultralydssensorer som standard. Herunder et fører-overvågningskamera – der kun videregiver data uden at optage video – og som overvåger førerens øjne og hovedbevægelser for at hjælpe med at undgå uheld i forbindelse med træthed eller uopmærksomhed. Sammen med en sensor på rattet, der overvåger hændernes placering, hjælper overvågningssystemet med at sørge for, at føreren er aktivt involveret i kørslen.

En valgfri Pilot-pakke indeholder forbedret Pilot Assist med assistance til vognbaneskift, der aktiveres, når føreren aktiverer blinklyset i den ønskede retning.

Tilgængelighed og pris …

Polestar 4 lanceres indledningsvis i Kina med planlagt produktionsstart i Hangzhou Bay, Kina, til november 2023. Lancering på andre markeder, herunder i Europa, er planlagt til begyndelsen af 2024.

Vejledende lanceringspriser begynder fra 60.000 euro – altså 448.000 kroner inden dansk moms og afgifter. Dermed placeres Polestar 4 prismæssigt mellem Polestar 2 og 3.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.