Elbiler

Prisen på batterier kan bremse udskiftningen til elbiler

En analyse fra MIT advarer om, at de løbende prisfald på batterier flader ud i løbet af de næste par år og kan bremse udskiftningen af fossilbiler.

Der kan gå mange år førend elektriske biler bliver lige så billige som benzin- og dieselbiler. Det vurderer en række forskere fra Massachusetts Institute of Technology, MIT, der har forsket i tendenserne indenfor personlig transport. De hævder, at der kan gå mindst ti år før elbilerne kommer ned i samme pris som fossilbiler. Årsagen er, at batteripriserne vil holde op med falde i samme tempo, som de har gjort de senere år.

Forskerne fortæller i rapporten, at hvis prisfaldet fortsætter, vil batteriet til sidst blive billigere end kostprisen på batteriets komponenter – og det er naturligvis ikke realistisk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I rapporten estimerer forskerne prisen på lithium-ion-batterier at være på mellem 175 og 300 dollars per kilowatt time. [Opdateret: Ifølge analysefirmaet BloombergNEF er gennemsnitsprisen i 2019 på 156 dollars per kWh]. Den ”gyldne grænse”, hvor el- og fossilbiler opnår prisparitet vurderes at være, når prisen på batteriet kommer ned på 100 dollars per kilowatt time – og det har en række analytikere forventet vil ske i 2025.

Forskerne fra MIT peger dog på, at hvis den spådom skal blive virkelighed, så må prisen på råmaterialer ikke stige – og det i en periode, hvor efterspørgslen på lithium-ion -batterier forventes at stige voldsomt. I rapporten vurderes det, at prisen på komponenterne næppe vil falde til under 124 dollars per kilowatt time i perioden. 

Kræver nyt batteriteknologi

De billigere produktionsomkostninger, efterhånden som producenterne får omlagt produktionen til elektriske biler, vil kompensere for batteriets pris, men ikke nok til at opnå prisparitet, konkluderer rapporten.

I stedet mener forskerne, at yderligere prisfald vil kræve et skifte fra den dominerende lithium-ion kemi til helt andre teknologier, såsom lithium-metal, solid-state og lithium-sulfur batterier. Men da alle disse stadig er på et meget tidligt tidspunkt i udviklingen, vil de næppe kunne erstatte lithium-ion-teknologien tidligere end om mindst ti år.

Hele rapporten, Mobility of the Future, kan læses her.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close