fbpx

 

 

 

 

Elbiler

Prisen på batterier kan bremse udskiftningen til elbiler

En analyse fra MIT advarer om, at de løbende prisfald på batterier flader ud i løbet af de næste par år og kan bremse udskiftningen af fossilbiler.

Der kan gå mange år førend elektriske biler bliver lige så billige som benzin- og dieselbiler. Det vurderer en række forskere fra Massachusetts Institute of Technology, MIT, der har forsket i tendenserne indenfor personlig transport. De hævder, at der kan gå mindst ti år før elbilerne kommer ned i samme pris som fossilbiler. Årsagen er, at batteripriserne vil holde op med falde i samme tempo, som de har gjort de senere år.

Forskerne fortæller i rapporten, at hvis prisfaldet fortsætter, vil batteriet til sidst blive billigere end kostprisen på batteriets komponenter – og det er naturligvis ikke realistisk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I rapporten estimerer forskerne prisen på lithium-ion-batterier at være på mellem 175 og 300 dollars per kilowatt time. [Opdateret: Ifølge analysefirmaet BloombergNEF er gennemsnitsprisen i 2019 på 156 dollars per kWh]. Den ”gyldne grænse”, hvor el- og fossilbiler opnår prisparitet vurderes at være, når prisen på batteriet kommer ned på 100 dollars per kilowatt time – og det har en række analytikere forventet vil ske i 2025.

Forskerne fra MIT peger dog på, at hvis den spådom skal blive virkelighed, så må prisen på råmaterialer ikke stige – og det i en periode, hvor efterspørgslen på lithium-ion -batterier forventes at stige voldsomt. I rapporten vurderes det, at prisen på komponenterne næppe vil falde til under 124 dollars per kilowatt time i perioden. 

Kræver nyt batteriteknologi

De billigere produktionsomkostninger, efterhånden som producenterne får omlagt produktionen til elektriske biler, vil kompensere for batteriets pris, men ikke nok til at opnå prisparitet, konkluderer rapporten.

I stedet mener forskerne, at yderligere prisfald vil kræve et skifte fra den dominerende lithium-ion kemi til helt andre teknologier, såsom lithium-metal, solid-state og lithium-sulfur batterier. Men da alle disse stadig er på et meget tidligt tidspunkt i udviklingen, vil de næppe kunne erstatte lithium-ion-teknologien tidligere end om mindst ti år.

Hele rapporten, Mobility of the Future, kan læses her.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button