Elbiler

Volkswagen: Mindre kobolt skal give billigere batterier

Mindre kobolt og mere nikkel i batterierne er vejen mod billigere batterier til elbilerne, mener Volkswagen, der vil bryde 100-dollars-grænsen inden 2025.

En af de største udfordringer for elbilsproducenterne er batterierne. Batterierne er den dyreste del af elbilen og de kan ikke produceres i det tempo, som producenterne ønsker. Noget både Audi, Mercedes og Jaguar har måttet erkende, da de hver især har haft stoppet for produktionen på grund af leveringsproblemer.

Uden batterier, ingen elbiler, og derfor forskes der på højtryk for at finde små tricks, der fremskynder produktionen og presser priserne ned. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tyskerne har en plan

Volkswagen, der er på en mission, hvor der skal produceres 3 millioner batteripakker inden 2025, har netop meddelt, at de vil øge brugen af nikkel i deres batterier – og sænke mængden af kobolt og mangan. Det fortæller batterichef Frank Blome til Reuters.

De battericeller, som Volkswagen laver nu, indeholder 65 procent nikkel, 15 procent kobolt og 20 procent mangan. Den næste generation af batterier vil indeholde 80 procent nikkel, 10 procent kobolt og 10 procent mangan. Kobolt er ikke alene svært at komme i nærheden af, det er også dyrt, så Volkswagen håber at ændringerne kan sænke prisen og øge produktionen.

Horrible forhold for udvinding af kobolt

Koboltminedrift er også et kontroversielt emne, da udvindingen ofte foregår under horrible forhold. Tager man de grønne briller på, er der dog ikke meget at hente ved at skifte kobolt ud med nikkel. Nikkelaflejringer findes typisk i malm med lav kvalitet (~ 1-2% nikkel), hvilket gør det meget energiintensivt at udtrække og forædle metallet. Til gengæld er det muligt at gøre de fleste steder – kobolt derimod, findes stort set kun i Afrika – og i lande, hvor udvinding er ekstremt besværligt.

Volkswagen forventer, at den øgede produktion af batterier vil hjælpe firmaet med at skære i omkostningerne, så de kommer ”langt under 100 dollars per Kilowatttime inden 2025”. De 100 dollars per Kilowatttime er skæringspunktet, hvor elbiler forventes at blive lige så billige at købe som fossilbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close

Adblocker

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi rasende afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.