ElbilerTophistorie

Rækkevidde-test af 29 elbiler: Tesla kører længst

Tesla kører længst hvad enten det er sommer eller vinter. Det viser en ny, uafhængig rækkevidde-test af 29 populære elbiler i Norge.

Norges Automobil Forbund, NAF, har gennemført verdens længste rækkevidde-test af elbiler. NAF testede 29 af Norges mest populære elbiler. De testede rækkevidden i sommerkørsel, hvad der sker når elbiler går i strømbesparende tilstand og hvordan de oplades i varmegrader.  

Under testen kørte de bilerne, indtil de var løbet helt tør for strøm, for at måle den faktiske rækkevidde og forbruget på typiske norske veje. Testen blev udført af almindelige chauffører i regelmæssig trafik på en rute der bestod af både by-, landevejs- og motorvejskørsel med hastigheder mellem 60 og 110 kilometer i timen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De fem biler, der klarede sig bedst i testen kan ses herunder. Den rækkevidde som NAF målte bilerne til står i tredje kolonne, mens den angivne rækkevidde ifølge WLTP står i fjerde kolonne. Imponerende er det, at samtlige biler i testen havde en længere faktisk rækkevidde end den som angives via WLTP.

#ModelRækkevidde (NAF)Rækkevide (WLTP)Forskel
1Tesla Model S645 km610 km+35 km
2Tesla Model 3612 km560 km+52 km
3Hyundai Kona568,4 km480 km+88,4 km
4Tesla Model X546,7 km507 km+39,7 km
5Kia e-Niro524,7 km455 km+69,7 km

Bemærkelsesværdigt er det, at Tesla ligger rent lunt med tre modeller blandt de fem der har den længste rækkevidde.

NAF gennemførte i vinter en lignende test af 20 elbiler under vinterforhold. Her var resultaterne således:

#ModelRækkevidde (NAF)Rækkevidde (WLTP)Forskel
1Tesla Model S LR469,8 km610 km-140,2 km
2Tesla Model X LR419,6 km507 km-87,4 km
3Hyundai Kona404,5 km449 km-44,5 km
4Tesla Model 3 LR404,4 km560 km-155,6 km
5Kia e-Niro360,3 km455 km-94,7 km

Kvikke læsere vil måske allerede nu have bemærket, at de fem biler med længst rækkevidde er de samme i både vinter- og sommertesten. Kulden er dog hårdt ved batteriet i alle bilerne. Værst går det ud over Tesla Model 3, der leverer knapt 156 kilometer mindre i vintervejr end WLTP lover, men generelt skinner det igennem, at Teslaerne er lavet i solvarme Californien 😉

Artiklen fortsætter efter annoncen

Interessant er det, at Hyundai Kona – en elbil i den billigere klasse under 350.000 kroner – har den bedste rækkevidde, hvis man ser bort fra Tesla. Kona’en snupper en tredjeplads både sommer og vinter.

Sommertesten fra NAF kan læses her, mens vintertesten kan tilgås her.

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close