TeknologiTophistorie

Renault går all-in på brintbiler og infrastruktur

Renault Group og Plug Power danner virksomheden Hyvia, der skal udbrede både brintbiler og infrastruktur i Europa.

Renault Group og Plug Power danner virksomheden Hyvia, der skal udbrede brintbiler og infrastruktur i Europa. Første køretøj med brintteknologi ruller ud af fabrikken allerede i år – og vil blive fulgt op af udrulning af ladestationer. Det fortæller de to virksomheder i en pressemeddelelse.

Det er dog ikke personbiler, det nye selskab har i sigtekornet, men derimod lette erhvervskøretøjer, de såkaldte LCV’er. Kommercielle køretøjer har brug for længere rækkevidde og kortere opladningstid, end man kan opnå med den nuværende elbils-teknologi. Brintbrændselscelle teknologien er med andre ord den optimale energi løsning til de kommercielle køretøjer, mener Hyvia.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Brintteknologien fra Hyvia skal spille sammen med Renaults E-Tech teknologi og sammen kan det øge rækkevidden til 500 kilometer, og sikre genopladningstid på blot tre minutter, fortæller selskabet.

”Med over 40.000 brændselscelle systemer allerede installeret og med 110 lade stationer, er Plug Power leder indenfor grønne brintløsninger gennem elektrolyse. Og med Hyvia bringer vi brintmobilitet til Frankrig og til Europa”, siger Andrew Marsh, CEO Plug Power.

brintbiler

Hyvias aktiviteter vil centrere sig om eksisterende Renault faciliteter i Frankrig. Hovedkontoret og R&D delen vil blive placeret i Villiers-Saint-Frédéric, der blandt andet rummer udviklingsafdelingen for Renault LCV. Produktion og logistik vil blive placeret på Flins fabrikken, der som del af Re-Factory strategien vil begynde at samle brændselsceller og opladestationer. De første biler, der får gavn af den nye brintteknologi vil være Renault Master, der produceres på fabrikken i Batilly.

Navnet Hyvia er i øvrigt sat sammen af de to ord HY for hydrogen og VIA, der er det latinske navn for vej. Virksomheden er ejet ligeligt af Renault og Plug Power, og har som mål at udbrede brintteknologi i hele Europa.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button