×
ElbilerTophistorie

Renault Megane E-Tech får fuldt hus i sikkerhedstest

Sidste gang blev Renault slagtet. Men franskmændenes seneste elbil, Renault Megane E-Tech, kører gennem Euro NCAP-testen med fem stjerner.

Det vakte mildest talt en del opsigt, da Renault Zoe i december sidste år blev slagtet af Euro NCAP. Bilen, der er en af de mest solgte elbiler nogensinde, måtte køre fra testen med nul stjerner. Nu har Renault Megane E-Tech, der er franskmændenes seneste elbil, også været gennem møllen. Med et langt bedre resultat.

Hvor Zoe fik et æg, har Renault Megane E-Tech nemlig fået fuldt hus – fem stjerner. Bilen roses blandt andet for beskyttelse af kritiske kropsområder ved både frontale kollisioner og ved sidekollisioner.

Renault Megane E-Tech scorede 85 procent i voksenbeskyttelse, 88 procent i beskyttelse af børn. Beskyttelsen af fodgængere er på 65 procent, mens safety assist-funktionerne får 79 procent.

Brandmands-adgang

Udover de elementer, der vurderes af Euro NCAP, er den nye Renault Megane også udstyret med det banebrydende “Brandmands-adgang”, der er udviklet i samarbejde med franske brandmænd. Systemet betyder, at batteriet har en særlig adgang, hvor brandmænd i tilfælde af brand kan “drukne” batteriet og stoppe branden. 

Desuden er der en QR-kode på forruden af alle Renault Megane E-Tech. Ved at scanne denne kode kan redningsmandskab i tilfælde af uheld få informationer om bilen, såsom hvor batteriet er placeret, og hvor man risikofrit kan skære i karosseriet. Det betyder, ifølge Renault, at redningsmandskab kan spare op til 15 minutter kostbare, når de skal befri en eventuel fastklemt person i bilen efter et uheld. 

Herunder et overblik over de elbiler, Euro NCAP har testet. Tallene i tabellen kan ikke sammenlignes direkte, da Euro NCAP løbende strammer regler og testmetoder. Det betyder, at biler, der scorede højt for flere år siden snildt kan score dårligere i dag.

Det skete blandt andet for netop Renault Zoe, der fik fem stjerner, da den blev testet første gang i 2013.

ModelTestetStjernerFørerBagsædeGåendeSikkerhedsudstyrGennemsnit
Mercedes EQS202159691768085,75
Mercedes EQB201959591787484,5
Mercedes EQA201959790817585,75
Mercedes EQC201859690757584
Polestar 2202159389808386,25
Volkswagen ID.4202159389768585,75
Skoda Enyaq iV202159489718284
Volkswagen ID.3202058789718883,75
Audi Q4 e-tron202159389668082
BMW iX202159187738183
Mazda MX-30202059187687379,75
Tesla Model 3201859686749487,5
Ford Mustang Mach-E202159286698282,25
Hyundai Ioniq 5202158886638881,25
Nissan Leaf201759386717180,25
DS 3 Crossback201848786546372,5
Lexus UX201859685827785
Audi e-tron201859185717680,75
MG ZS201859085647077,25
Porsche Taycan201858583707377,75
Honda e202047682626571,25
Tesla Model X201859881729486,25
Jaguar i-Pace201759181738181,5
Fiat 500202147680676772,5
MG Marvel R202148075558072,5
Aiways U5201837370455560,75
Dacia Spring202114956393244
Renault Zoe202104352411437,5
Renault Megane E-Tech202258588657979,25
Volvo C40 Recharge202259289708985
Kia EV6202259086648781,75
Volkswagen ID.5202159389768585,75
Hyundai Ioniq 6202259787669088
Nio ET202259187739586,5
Nissan Ariya202258689749385
Subaru Solterra202258887799186,25
Tesla Model S Plaid202259491859892
Toyota bZ4X202258887799186,25
Mercedes EQE202259591838187,5
Tesla Model Y202259787829891
Volkswagen ID. Buzz202259287609082,25
MG4 Electric202258380757879
Lucid Air202259091788485,75
Maxus Mira 9202259389738384,5
Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.