Elbiler

Så simpelt kunne Teslas biler lokkes til at køre for hurtigt

Tesla bekræfter, at et ondsindet, men simpelt trick kan få ældre Tesla-modellers autopilot til at overskride hastighedsgrænsen væsentligt.

Der er tydeligvis gået sport i at udfordre Teslas autopilotsystem. Autopiloten fungerer rigtig godt under de rette omstændigheder – allerede for halvandet år siden. Men på trods af den avancerede teknologi kan autopiloten være let at narre, viser en gruppe forskere hos virksomheden McAfee.

Forskerne har kigget nærmere på, hvordan autopilotens kamerasystem håndterer forskellige situationer langs vejene. Helt specifikt har de testet kamerasystemet fra firmaet Mobileye, som blev brugt i Tesla Model S og Model X indtil 2016 – det er altså ikke dækkende for aktuelle modeller, der har et andet kamerasystem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kamerasystemet kan læse hastighedsskiltene langs vejen og justere bilens fart derefter. På det amerikanske skilt ”Speed limit 35” kunne forskerne via et strategisk placeret stykke tape få systemet til at tro, at der stod 85 i stedet for 35 – en hastighedsforøgelse fra cirka 55 km/t til voldsomme 135 km/t. Se billedet til højre.

Tesla har overfor McAfee bekræftet, at systemet kan ”narres” på denne måde, men har ingen planer om en opdatering til at rette fejlen. 

Ifølge McAfee-forskerne beviser forsøgene, at vi endnu ikke kan stole helt på den avancerede teknologi i autopiloterne – og det kan de da have helt ret i. Autopiloten er trods alt kun et hjælpeværktøj – ikke et autonomt kørende system.

Sidste år lykkedes det kinesiske forskere at snyde en Tesla Model S til at skifte vejbane – ligeledes ved hjælp af klistermærker.

I sommeren 2018 tog iNPUTs Torben Vognsen ud på vejene med en Tesla for at tjekke, hvor langt autopiloten var kommet. Se videoen fra turen her:

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close

Adblocker

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi rasende afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.