Den svenske motorjournalist Peter Esse har vist, hvordan du kan tappe strøm fra din Tesla, selvom den officielt ikke understøtter såkaldt Vehicle-to-Load (V2L) – altså muligheden for at bruge bilens batteri som en gigantisk powerbank.
Tricket ligger i en dims fra Tlyard, der omdanner bilens jævnstrøm (DC) til vekselstrøm (AC) – præcis som i en stikkontakt derhjemme.
– Bag mig står en 60 kWh-powerbank. Officielt findes der jo ikke noget V2L i Tesla, men den her omformer løser det, forklarer Esse i sin video, mens han plugger kaffemaskine og vaffeljern direkte i bilen.
Tlyard DC-til-AC-omformer kan levere op til 5 kilowatt, nok til både campingudstyr, køleskab, støvsuger eller endda en lille husvogn. Prisen? Den er 1.049 euro – cirka 7.800 kroner – og så kan din Tesla pludselig levere strøm til næsten alt, du ejer.
Men der er et vigtigt tip: Sørg for at aktivere bilens campingtilstand, så 12-voltsbatteriet ikke aflades, mens du tapper strøm.
Hvad med garantien? Her bliver det lidt gråt. Tesla nævner intet om V2L i sin batterigaranti, fordi funktionen ikke officielt findes. Men i bilens manual står der, at garantien ikke gælder , hvis bilen bruges som et “stationært batteri”. Det åbner for fortolkning, mener Esse:
– Det her batteri er alt andet end stationært – jeg pakker maskinen sammen og kører videre lige om lidt.
For danske Tesla-ejere betyder det, at du kan få “powerbank-funktionen”, som konkurrenter som Hyundai, Kia og Xpeng allerede tilbyder – men du skal gøre det lidt på egen hånd. Om det er risikoen værd, afhænger af din eventyrlyst (og hvor meget du elsker friskbrygget kaffe i det fri).