Det kommer næppe som nogen overraskelse, men elbiler kan ikke leve op til den angivne WLTP-rækkevidde. Det viser en ny rækkevidde-test fra Norge. Hvor meget de afviger, afhænger af mange faktorer, deriblandt kørestil, temperatur og vind, så det er svært at få et reelt tal.
Norges Automobil Forbund, NAF, gør dog et ihærdigt forsøg. To gange om året sender de en række elbiler ud på en forudbestemt rute, for at se, hvordan de klarer sig. Fokus er på rækkevidde og opladning. Årets første rækkevidde-test, vintertesten, er netop overstået, og konlusionen er, at ikke en eneste af de 31 biler klarede den angivne rækkevidde. Faktisk langt fra.
Værst ser det ud for Skoda Enyaq iV80, der mister hele 31,8 procent af den angivne WLTP-rækkevidde i den norske vinterkulde. Heller ikke Polestar 2 og Peugeot e-2008 imponerer; de smider begge næsten 29 procent.
Bemærk i øvrigt, at der er to Skoda Enyaq iV80-varianter med i testen. Den firehjulede Enyaq iv80x-variant klarer sig væsentlig bedre og smider 15 procent.
Kineser klarer sig bedst
Bedst klarer kinesiske Byd Tang sig. Den smider “kun” 11 procent. Tesla Model Y, Kia EV6 og Porsche er også i det gode selskab, der holder sig under 12 procents forskel.
Den mest solgte elbil i Danmark, Volkswagen ID.4, klarer sig også hæderligt (14,6 procent), hvis du vælger den billigste. GTX-udgaven lider under kulden og mister mere end 25 procent.
I tabellen herunder kan du se samtlige de 31 elbiler, der var med i testen, sorteret efter hvor stor forskel der er på WLTP og “virkelig” kørsel. Modsat en hitliste er det altså ikke godt at ligge i toppen. Tværtimod; vinderne skal findes i bunden af tabellen.
Bilmodel | WLTP (km) | NAF (km) | Forskel i procent |
---|---|---|---|
Skoda Enyaq iV80 | 509 | 347 | 31,8% |
Peugeot e-2008 | 320 | 228 | 28,7% |
Polestar 2 LR AWD | 476 | 340 | 28,6% |
Volkswagen ID.4 GTX | 475 | 353 | 25,7% |
Audi Q4 e-tron 50 quattro | 459 | 347 | 24,4% |
Volvo C40 Recharge | 437 | 333 | 23,8% |
BMW iX xDrive40 | 402 | 309 | 23,1% |
Tesla Model 3 SR | 448 | 346 | 22,7% |
Polestar 2 LR Single Motor | 517 | 400 | 22,6% |
Mercedes EQB 350 | 407 | 315 | 22,6% |
Opel Mokka-e | 338 | 263 | 22,2% |
Audi Q4 e-tron 40 | 485 | 380 | 21,6% |
Mercedes EQS 580 4Matic | 645 | 513 | 20,5% |
Hyundai Ioniq 5 AWD | 460 | 369 | 19,8% |
Volkswagen ID.3 Pro S | 539 | 435 | 19,3% |
Kia EV6 2WD | 528 | 429 | 18,8% |
Xpeng P7 | 470 | 383 | 18,5% |
BMW i4 M50 | 497 | 406 | 18,3% |
Mercedes EQA | 401 | 331 | 17,5% |
Skoda Enyaq iV80x | 477 | 403 | 15,5% |
Audi e-tron GT | 463 | 392 | 15,3% |
Hyundai Ioniq 5 2WD | 481 | 408 | 15,2% |
Tesla Model 3 Long Range (2022) | 614 | 521 | 15,1% |
Nio ES8 | 500 | 425 | 15% |
BMW iX xDrive50 | 591 | 503 | 14,9% |
Volkswagen ID.4 | 485 | 414 | 14,6% |
Cupra Born | 395 | 339 | 14,2% |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 456 | 402 | 11,8% |
Kia EV6 4WD | 484 | 428 | 11,5% |
Tesla Model Y LR AWD | 507 | 451 | 11,1% |
Byd Tang | 400 | 356 | 11% |
Forskel på sommer og vinter
Interessant er det også, at en del af bilerne nu har deltaget i rækkevidde-test både sommer og vinter. Og det giver mulighed for helt konkret at se, hvor meget vinterkulden bider af batteriet. Igen er Skoda i problemer. Ifølge NAFs målinger koster vinterkulden simpelthen 50 procent af rækkevidden.
I tabellen herunder er NAFs målinger af rækkevidden på den samme bilmodel i sommer og vinterperioden. Det er altså ikke sammmenlignet med WLTP, men i reel kørsel.
Bilmodel | Sommer (km) | Vinter (km) | Forskel (procent) |
---|---|---|---|
Skoda Enyaq iV80 | 522 | 347 | 50,4% |
Peugeot e-2008 | 332 | 228 | 45,6% |
Mercedes EQA | 451 | 331 | 36,3% |
Hyundai Ioniq 5 AWD | 502 | 369 | 36% |
Audi e-tron GT | 528 | 392 | 34,7% |
Tesla Model 3 SR | 454 | 346 | 31,2% |
Volkswagen ID.3 Pro S | 564 | 435 | 29,7% |
Opel Mokka-e | 332 | 263 | 26,2% |
Volkswagen ID.4 | 513 | 414 | 23,9% |
Du kan læse mere hos det Norske Automobil Forbund.
Opdatering 29.01.2021, 20:21:
Norsk Automobil Forbund har nu valgt at testet Skoda Enyaq iv80 igen. Det skyldes, at resultatet af den oprindelige test virker urealistisk. som de skriver:
“Ett av resultatene i årets rekkeviddetest gjør at vi velger å teste bilen på nytt. Skoda Enyaq iV80 kjørte vesentlig kortere enn firehjulstrekk-varianten iV80X. Det skulle vært motsatt. Derfor testes denne modellen på nytt.”