×
ElbilerTophistorie

Skoda og Polestar flopper i rækkevidde-test

Vinterkulden fryser næsten en tredjedel af rækkevidden, hvis du vælger den forkerte elbil. Her er de værste syndere ....

Det kommer næppe som nogen overraskelse, men elbiler kan ikke leve op til den angivne WLTP-rækkevidde. Det viser en ny rækkevidde-test fra Norge. Hvor meget de afviger, afhænger af mange faktorer, deriblandt kørestil, temperatur og vind, så det er svært at få et reelt tal.

Norges Automobil Forbund, NAF, gør dog et ihærdigt forsøg. To gange om året sender de en række elbiler ud på en forudbestemt rute, for at se, hvordan de klarer sig. Fokus er på rækkevidde og opladning. Årets første rækkevidde-test, vintertesten, er netop overstået, og konlusionen er, at ikke en eneste af de 31 biler klarede den angivne rækkevidde. Faktisk langt fra.

Værst ser det ud for Skoda Enyaq iV80, der mister hele 31,8 procent af den angivne WLTP-rækkevidde i den norske vinterkulde. Heller ikke Polestar 2 og Peugeot e-2008 imponerer; de smider begge næsten 29 procent.

Bemærk i øvrigt, at der er to Skoda Enyaq iV80-varianter med i testen. Den firehjulede Enyaq iv80x-variant klarer sig væsentlig bedre og smider 15 procent.

Kineser klarer sig bedst

Bedst klarer kinesiske Byd Tang sig. Den smider “kun” 11 procent. Tesla Model Y, Kia EV6 og Porsche er også i det gode selskab, der holder sig under 12 procents forskel.

Den mest solgte elbil i Danmark, Volkswagen ID.4, klarer sig også hæderligt (14,6 procent), hvis du vælger den billigste. GTX-udgaven lider under kulden og mister mere end 25 procent.

I tabellen herunder kan du se samtlige de 31 elbiler, der var med i testen, sorteret efter hvor stor forskel der er på WLTP og “virkelig” kørsel. Modsat en hitliste er det altså ikke godt at ligge i toppen. Tværtimod; vinderne skal findes i bunden af tabellen.

BilmodelWLTP (km)NAF (km)Forskel i procent
Skoda Enyaq iV8050934731,8%
Peugeot e-200832022828,7%
Polestar 2 LR AWD47634028,6%
Volkswagen ID.4 GTX47535325,7%
Audi Q4 e-tron 50 quattro45934724,4%
Volvo C40 Recharge43733323,8%
BMW iX xDrive4040230923,1%
Tesla Model 3 SR44834622,7%
Polestar 2 LR Single Motor51740022,6%
Mercedes EQB 35040731522,6%
Opel Mokka-e33826322,2%
Audi Q4 e-tron 4048538021,6%
Mercedes EQS 580 4Matic64551320,5%
Hyundai Ioniq 5 AWD46036919,8%
Volkswagen ID.3 Pro S53943519,3%
Kia EV6 2WD52842918,8%
Xpeng P747038318,5%
BMW i4 M5049740618,3%
Mercedes EQA40133117,5%
Skoda Enyaq iV80x47740315,5%
Audi e-tron GT46339215,3%
Hyundai Ioniq 5 2WD48140815,2%
Tesla Model 3 Long Range (2022)61452115,1%
Nio ES850042515%
BMW iX xDrive5059150314,9%
Volkswagen ID.448541414,6%
Cupra Born39533914,2%
Porsche Taycan 4 Cross Turismo45640211,8%
Kia EV6 4WD48442811,5%
Tesla Model Y LR AWD50745111,1%
Byd Tang40035611%
(Kilde: Norges Automobil Forbund)

Forskel på sommer og vinter

Interessant er det også, at en del af bilerne nu har deltaget i rækkevidde-test både sommer og vinter. Og det giver mulighed for helt konkret at se, hvor meget vinterkulden bider af batteriet. Igen er Skoda i problemer. Ifølge NAFs målinger koster vinterkulden simpelthen 50 procent af rækkevidden.

I tabellen herunder er NAFs målinger af rækkevidden på den samme bilmodel i sommer og vinterperioden. Det er altså ikke sammmenlignet med WLTP, men i reel kørsel.

BilmodelSommer (km)Vinter (km)Forskel (procent)
Skoda Enyaq iV8052234750,4%
Peugeot e-200833222845,6%
Mercedes EQA45133136,3%
Hyundai Ioniq 5 AWD50236936%
Audi e-tron GT52839234,7%
Tesla Model 3 SR45434631,2%
Volkswagen ID.3 Pro S56443529,7%
Opel Mokka-e33226326,2%
Volkswagen ID.451341423,9%
(Kilde: Norges Automobil Forbund)

Du kan læse mere hos det Norske Automobil Forbund.

Opdatering 29.01.2021, 20:21:

Norsk Automobil Forbund har nu valgt at testet Skoda Enyaq iv80 igen. Det skyldes, at resultatet af den oprindelige test virker urealistisk. som de skriver:

“Ett av resultatene i årets rekkeviddetest gjør at vi velger å teste bilen på nytt. Skoda Enyaq iV80 kjørte vesentlig kortere enn firehjulstrekk-varianten iV80X. Det skulle vært motsatt. Derfor testes denne modellen på nytt.”

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.