![Gigafactory-Berlin](/wp-content/uploads/2021/03/2021_0321_gigaberlin.jpg)
Tesla har oplevet adskillige benspænd under opførelsen af den nye Gigafactory-Berlin, der ligger i Brandenburg uden for den tyske hovedstad, men den bliver allerede klar til at producere biler i slutningen af juli – eller senest i august. Det kom frem under et møde for Brandenburgs udvalg for infrastruktur og regional planlægning. Dermed kan den første europæisk-producerede Tesla Model Y teoretisk køre ud fra fabrikken allerede i august måned.
På sigt skal fabrikken også producere Model 3’ere, ligesom der har gået rygter om, at den endda skal producere batterier. Men i første omgang koncentreres indsatsen om Model Y.
Allerede i februar lovede Tesla på sin tyske hjemmeside, at produktion af Model Y vil starte “i midten af 2021”, men de mange udfordringer opførelsen af fabrikken har givet, har gjort tidshorisonten usikker.
Ifølge den tyske EV-entusiast Alex Voigt, der var til stede under mødet, mangler Tesla fortsat den endelige godkendelse til at starte produktionen fra de tyske myndigheder. Men han fortæller i et tweet, at stemningen til mødet var så positiv, at han ikke er i tvivl om, at godkendelsen når at komme til tiden.
In order to start production, the final construction permit still needs to be granted
Reviewing all known open points and listening carefully to the people in charge in committee meetings I have no doubt that it will come in right in time— Alex (@alex_avoigt) March 18, 2021
Allerede i slutningen af 2019 kom tyske medier i besiddelse af papirer, der afslørede, at Teslas forventning er, at Gigafactory-Berlin hvert år skal producere en halv million biler. Det vil bringe Berlin-fabrikken op på samme niveau som Tesla-fabrikken i Freemont, Californien.
I oktober sidste år fortalte Elon Musk i et af sine utallige tweets, at det bliver den Tesla Model Y, der bygges i Gigafactory-Berlin, der først får Teslas nye mere effektive batteri. De nye batteripakker bygges op af en ny type celler, kaldet 4680, som Musk introducerede under Battery Day i slutningen af september sidste år. Cellerne er større og langt mere effektive end dem, de nuværende Tesla-batterier bygges op af. De vil give batteriet 5 gange mere energi, 6 gange mere kraft og øge rækkevidden op til 16 procent, hævdede Musk.
Berlin will use 4680 cell with structural battery pack & front & rear single piece castings. Also, a new paint system.
Lot of new technology will happen in Berlin, which means significant production risk. Fremont & Shanghai will transition in ~2 years when new tech is proven.— Elon Musk (@elonmusk) October 7, 2020