TeknologiTophistorie

Teslas ‘million mile’-batteri skal bygges i Berlin

Tysk embedsmand har måske afsløret mere, end han burde. Ifølge manden vil Tesla producere sit længe ventede ’million mile’-batteri på fabrikken i Berlin.

Det har længe været alment kendt, at Teslas kommende Gigafactory 4-fabrik i Berlin skal producere Model Y og Model 3. Musk har også selv fortalt, at fabrikken der ligger i delstaten Brandenburg skal producere batterier – og muligvis de nye mytiske ‘million mile’-batterier.

Der er nemlig kommet nye oplysninger – og de kommer fra Brandenburgs økonomiminister, Jörg Steinbach, fortæller Electrek. I et interview med det tyske websted Rbb24 fortæller han, at der ligger ”helt ny teknologi” bag de batterier, der skal fremstilles på fabrikken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

– De elektriske bilbatterier, som Tesla vil fremstille, siges at overgå alle tidligere bilbatterier. Bag energilagringen er en helt ny teknologi, siger Jörg Steinbach i interviewet.

Embedsmanden baserer med stor sandsynlighed sin udtalelse på en ansøgning fra Tesla. En godkendelse fra myndighederne i Brandenburg er nemlig påkrævet, før den amerikanske elbilproducent kan få lov til at fremstille sine batterier i den tyske delstat.

Steinbach har ingen oplysninger om, præcis hvornår Tesla vil begynde produktionen, men han siger i interviewet, at Tesla vil frigive mere info om batterierne til september. Det passer mere end godt med Elon Musks udmelding om, at den såkaldte Battery Day, der er blevet udsat utallige gange, skal finde sted den 22. september.

Netop på Battery Day forventes det, at Tesla vil afsløre sit ”project roadrunner”, der rygtes at være deres nye næsten mytiske ’million mile’-batteri. Batteriet skal ikke alene være billigere at producere end nuværende batterier, det skulle også være mere effektivt. Batteriet forventes at sænke prisen per kilowatt time til under 100 dollars – en grænse som mange eksperter forudser, er skæringspunktet, hvor elbiler forventes at kunne sælges til samme pris som fossilbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button