Volvo Cars – altså det, vi normalt bare kalder Volvo – er ramt af alvorlig modvind. Den hæderkronede svenske bilproducent (med kinesiske ejere) oplevede i juli sit femte månedlige fald i træk. Globalt blev der solgt 49.273 biler i løbet af måneden, hvilket er 14 procent færre end samme måned sidste år. Det er samtidig det laveste salgstal i 2025 og den største procentuelle tilbagegang indtil videre.
Samtidig viser koncernens regnskab for andet kvartal et driftsunderskud på én milliard dollar. Det sætter en tyk streg under, at firmaet står midt i en vanskelig periode, hvor flere strategiske beslutninger ser ud til at have ramt forbi markedets behov.
Flagskibe sælger ikke nok
Volvo har i en årrække fastholdt produktionen af sedanmodellen S60, på trods af at salget af sedaner globalt har været faldende. Samtidig har mærkets flagskib, den elektriske EX90 SUV, ikke levet op til forventningerne. Den høje pris og problemer med bilens software har dæmpet efterspørgslen, og det har ikke været nok til at løfte salget globalt.
Også ambitionerne om en fuldt elektrisk modelportefølje har vist sig vanskelige at gennemføre i praksis. Elbilproducenten opgav sidste år sit mål om kun at sælge elbiler fra 2030. I stedet satser koncernen nu på, at el- og plug-in hybridbiler skal udgøre mellem 90 og 100 procent af salget. I Danmark er der dog ingen slinger i valsen – her til lands bliver det kun elbiler fra Volvo fremadrettet.
Told I EU og USA rammer Volvo
En anden stor udfordring er de øgede importtoldsatser i både USA og EU, som især rammer modeller produceret i Kina. Det gælder blandt andet den lille elbil EX30, der var en salgssucces i Europa i 2024 med over 70.000 solgte biler. Men højere afgifter betød, at bilens pris steg markant på flere markeder, hvilket i praksis bremser salget uden for Kina. Firmaet har derfor flyttet en del af produktionen til Belgien for at sikre bedre konkurrencevilkår i Vesten.
Danmark går bedre
I Danmark har Volvo dog haft større succes. I 2024 var hele 86 procent af nyregistrerede Volvo-biler her i landet fuldelektriske, og den lille EX30 blev den bedst sælgende model med over 2.700 enheder – hvilket Volvo formentlig håber vil blive slået i 2025 efter en lancering af en Cross Country model og et afslag i prisen. Volvo opnåede en markedsandel på 3,5 procent og placerer sig blandt de ti mest solgte bilmærker i Danmark. Også programmet for brugte biler, Volvo Selekt, satte rekord med over 2.300 solgte biler i 2024.
Alligevel mærker Volvo modvinden. I starten af 2025 er mærkets elbilsalg i Danmark faldet med over 50 procent sammenlignet med samme periode sidste år, på trods af at markedet generelt er i vækst. Det betyder, at Volvo aktuelt taber markedsandele i et segment, hvor mærket ellers har haft en stærk position.
Genoprejsningsplan skal hjælpe i løbet af 2026
Topchef Håkan Samuelsson har sat gang i en omfattende genopretningsplan, der blandt andet omfatter 3.000 afskedigelser og en skærpet fokus på at bygge de rigtige biler til de rigtige markeder. Han siger, at efterspørgslen fortsat er påvirket af usikkerhed i verdensøkonomien, ændrede toldregler og øget konkurrence, men at virksomhedens tiltag allerede begynder at vise effekt.
Volvo forventer, at de fulde resultater af omlægningen først for alvor vil kunne mærkes i løbet af 2026.