Fra næste år sætter Volkswagen gang i en omfattende forvandling af sine elbiler. Hele ID-serien skal nemlig over på en opdateret platform og udstyres med en ny batteritype – lithium-jernfosfat (LFP) – som skal sænke prisen og gøre bilerne mere tilgængelige.
Det første synlige resultat bliver den længe ventede Volkswagen ID.2, en kompakt elbil, der lander i 2026. Den bliver Volkswagens første model med et LFP-batteri, og efterfølgende følger resten af ID-serien trop med den nye teknologi og platformen, der har fået navnet MEB Plus.
Ifølge Volkswagens topchef Thomas Schäfer er skiftet til LFP en vigtig strategisk beslutning:
– Det bliver et stort skridt for os, både i forhold til pris og ydeevne. Vi er meget tilfredse med det, og alt går efter planen, sagde han for nylig til britiske Autocar og bekræftede, at både ID.3, ID.4 og ID.7 skal over på MEB Plus med LFP-batterier.
Volkswagen har endnu ikke afsløret præcise specifikationer for batterierne i MEB Plus-modellerne, men ambitionen er klar: Bilerne skal kunne tilbyde længere rækkevidde til lavere pris.
LFP-batterier er billigere og bliver fortsat bedre LFP-batterier har længe været betragtet som billigere, men med visse begrænsninger i rækkevidde. Det billede er dog ved at ændre sig. Teknologiske fremskridt har forbedret rækkevidden markant, og batteritypen har desuden den fordel, at den er mindre afhængig af kritiske råmaterialer som nikkel og kobolt.
Tidligere har producenter som Tesla og Ford været blandt de første til at tage LFP i brug – nu følger Volkswagen efter. Ifølge Schäfer bliver teknologien dog primært brugt i mærkets volumenmodeller, mens de mest kraftfulde modeller fortsat vil benytte NMC-teknologi.
Se vores video fra præsentation af ID.2 prototypen.