ElbilerTophistorie

BYD slår Tesla i Europa – ny billig elbil kan sætte yderligere skub i salget

BYD overhaler let Tesla, hvis salg styrtdykker i Europa - og den udvikling ser ud til at fortsætte

Den kinesiske elbilgigant BYD har overhalet Tesla som Europas største producent af elektriske biler målt på registreringer – og med lanceringen af deres nyeste – og billigste – model som vi netop har prøvekørt, kommer de formentlig til at stå endnu stærkere.

Ifølge nye tal fra analysefirmaet Jato Dynamics steg BYD’s registreringer af elbiler i Europa med hele 169 procent i april sammenlignet med samme måned sidste år. Det bringer det samlede antal op på 7.231 biler – en smule mere end Teslas 7.165 registreringer, som samtidig repræsenterer et fald på 49 procent i forhold til april 2024.

 

Selvom forskellen i antal er marginal, kalder Jato-analytiker Felipe Munoz udviklingen for et vendepunkt. “Det er et skelsættende øjeblik for det europæiske bilmarked,” siger han.

Kinesisk ekspansion med fart på

BYD begyndte officielt at sælge biler i Europa i slutningen af 2022, og virksomheden har på kort tid etableret sig som en af de mest ambitiøse aktører i overgangen til elbiler globalt. I hjemlandet Kina har BYD allerede slået konkurrenterne, og nu gentager succesen sig i Europa.

 

En stor del af forklaringen skal findes i BYD’s aggressive modelstrategi. Koncernen tilbyder alt fra luksusbiler under Denzda- og Yangwang-mærkerne til mere folkelige SUV’er og sedaner. Seneste skud på stammen er Dolphin Surf – en kompakt bybil med elektrisk drivlinje, der blev lanceret i denne uge.

Dolphin Surf: Elbil til under 20.000 euro

Dolphin Surf er den europæiske version af BYD’s Seagull, som i Kina er blevet en kæmpe succes – ikke mindst på grund af prisen. I Europa starter Dolphin Surf ved 19.990 euro (ca. 150.000 kr.), hvilket gør den markant billigere end mange af de nuværende konkurrenter, såsom Volkswagen ID.3, der typisk koster omkring 30.000 euro.

Selvom ingen BYD-modeller endnu figurerer blandt de 25 mest registrerede elbiler i Europa – i modsætning til fx Skoda Elroq og VW ID.3 der også er at finde i den lavere prisklasse – forventes Dolphin Surf at kunne ændre det billede. Prisen gør den særligt interessant for førstegangskøbere og folk i byen, som ønsker en elbil uden at sprænge budgettet.

 

Tesla taber terræn

Mens BYD vokser, går det tilbage for Tesla. Model Y, som længe har været blandt de mest populære elbiler i Europa, faldt med hele 53 procent i april og landede på en niendeplads med 4.495 registreringer. Model 3 klarede sig endnu dårligere med en 24.-plads og et fald på 41 procent.

Tesla har ellers domineret det europæiske marked i flere år, men står nu over for pres fra både kinesiske konkurrenter og etablerede europæiske bilproducenter, der intensiverer deres elektrificeringsstrategier.

Europa som næste kampplads

BYD’s mål er klart: Europa skal være næste store vækstområde. Virksomhedens portefølje vokser hurtigt og inkluderer allerede modeller i stort set alle prisklasser. Med introduktionen af Dolphin Surf får BYD nu også et bud i det prisfølsomme segment, hvor konkurrencen om de mest budgetvenlige elbiler er stigende.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.