Aflys panikken: Så lidt stiger de populære elbiler efter nytår

Bare tre af de ti mest populære elbiler i Danmark stiger i pris efter nytår – og der er tale om relativt små beløb.

Der har været skrevet side op og side ned om de kommende afgiftsstigninger på elbiler. Ja, vi gør det også selv. Men sandheden er, at de nye regler kun rammer ganske få — og først og fremmest dem, der køber de allerdyreste biler. For langt de fleste danskere, der kigger på en elbil i 300-400.000 kroners klassen, sker der slet ingenting.

Således slipper hele syv af de ti elbilmodeller, der er solgt flest af i år, fuldstændigt for prisstigninger. Det viser beregninger, vi har foretaget.

 

Små justeringer forklædt som prisbomber

Fra 1. januar 2026 ændres de danske bilafgifter en smule som led i den planlagte indfasning af elbiler i det almindelige afgifts­system. Det betyder, at elbiler langsomt skal betale mere i afgift, indtil de omkring 2030 står nogenlunde på linje med benzin- og dieselbiler.

Men tempoet er lavt. Næste år hæves elbilernes såkaldte indfasningsprocent kun fra 40 til 48 procent, og samtidig sænkes den afgiftsfri grænse fra 419.344 kroner til 366.266 kroner. I praksis betyder det, at biler under ca. 370.000 kroner fortsat slipper helt for afgift – mens dyrere elbiler betaler en smule mere end i dag.

 

ID. Buzz rammes hårdest

For syv ud af de ti mest populære modeller herhjemme sker der ingen prisændring overhovedet. Skoda, VW, Tesla, Toyota og Kia står alle bomstille i pris, mens Audi Q4 og Mercedes EQA bliver 24.000 kroner dyrere. Kun én model skiller sig for alvor ud: VW ID. Buzz, der stiger med omkring 47.000 kroner.

Den retroinspirerede el-minibus ligger nemlig et godt stykke over den nye bundgrænse. Og det er præcis dér, stigningen slår igennem.

 

Der er naturligvis forskelle alt efter hvilken variant og hvilket udstyrsniveau, man vælger. Vi har taget udgangspunkt i de varianter, som vi tror er de mest populære blandt danskerne. Altså aldrig laveste udstyrsniveau og altid med størst batteri.

ASG Digital har lavet en overskuelig oversigt over, hvor meget man kan forvente at elbiler i forskellige prisklasser vil stige efter nytår.

 

Afgiftspligtig værdi i kronerAfgift i 2025Afgift i 2026Ændring
350.000 kr.000
375.000 kr.06.2886.288
400.000 kr.024.28824.288
450.000 kr.18.39460.28841.894
500.000 kr.48.39496.28847.894
600.000 kr.108.394168.28859.894
700.000 kr.168.394240.28871.894
800.000 kr.228.394312.28883.894
900.000 kr.288.394384.28895.894
1.000.000 kr.348.394456.288107.894
Grænse for afgift419.344366.266– 53.078
(Kilde: ASG Digital)

Som det ses kan en Tesla Model Y stadig fås for 359.990 kroner – hvis man vel at mærke kan “nøjes” med den baghjulstrukne udgave. Vil man derimod have topmodellen Performance med firehjulstræk bliver den knapt 47.000 dyrere end den er i dag og få en pris på omkring 535.000 kroner.

Hvis du går og overvejer at købe en elbil, behøver du ikke skynde dig til forhandleren før nytår.
For langt de fleste danskere ændrer de nye regler absolut ingenting – og selv for dem, der rammes, er stigningen overskuelig.

 

Elbilerne bliver ikke pludselig ubetalelige. Tværtimod viser tallene, at Danmark stadig er et af de lande, hvor du slipper billigst fra at vælge strøm – også efter 1. januar.

En stille indfasning mod 2030

De kommende stigninger er ikke et isoleret nytårsfænomen, men en del af en trinvis plan, der løber helt frem til 2030.

 

Hvert år stiger elbilernes afgift med små skridt – typisk 8 procentpoint – mens bundfradraget og rabatter gradvist reduceres. Omkring 2030 forventes elbiler at betale omkring 80 procent af den normale afgift. Med andre ord: det er en glidende overgang, ikke et chok.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.