Der har været skrevet side op og side ned om de kommende afgiftsstigninger på elbiler. Ja, vi gør det også selv. Men sandheden er, at de nye regler kun rammer ganske få — og først og fremmest dem, der køber de allerdyreste biler. For langt de fleste danskere, der kigger på en elbil i 300-400.000 kroners klassen, sker der slet ingenting.
Således slipper hele syv af de ti elbilmodeller, der er solgt flest af i år, fuldstændigt for prisstigninger. Det viser beregninger, vi har foretaget.
Små justeringer forklædt som prisbomber Fra 1. januar 2026 ændres de danske bilafgifter en smule som led i den planlagte indfasning af elbiler i det almindelige afgiftssystem. Det betyder, at elbiler langsomt skal betale mere i afgift, indtil de omkring 2030 står nogenlunde på linje med benzin- og dieselbiler.
Men tempoet er lavt. Næste år hæves elbilernes såkaldte indfasningsprocent kun fra 40 til 48 procent, og samtidig sænkes den afgiftsfri grænse fra 419.344 kroner til 366.266 kroner. I praksis betyder det, at biler under ca. 370.000 kroner fortsat slipper helt for afgift – mens dyrere elbiler betaler en smule mere end i dag.
ID. Buzz rammes hårdest For syv ud af de ti mest populære modeller herhjemme sker der ingen prisændring overhovedet. Skoda, VW, Tesla, Toyota og Kia står alle bomstille i pris, mens Audi Q4 og Mercedes EQA bliver 24.000 kroner dyrere. Kun én model skiller sig for alvor ud: VW ID. Buzz, der stiger med omkring 47.000 kroner.
Den retroinspirerede el-minibus ligger nemlig et godt stykke over den nye bundgrænse. Og det er præcis dér, stigningen slår igennem.
Der er naturligvis forskelle alt efter hvilken variant og hvilket udstyrsniveau, man vælger. Vi har taget udgangspunkt i de varianter, som vi tror er de mest populære blandt danskerne. Altså aldrig laveste udstyrsniveau og altid med størst batteri.
ASG Digital har lavet en overskuelig oversigt over, hvor meget man kan forvente at elbiler i forskellige prisklasser vil stige efter nytår.
Afgiftspligtig værdi i kroner Afgift i 2025 Afgift i 2026 Ændring 350.000 kr. 0 0 0 375.000 kr. 0 6.288 6.288 400.000 kr. 0 24.288 24.288 450.000 kr. 18.394 60.288 41.894 500.000 kr. 48.394 96.288 47.894 600.000 kr. 108.394 168.288 59.894 700.000 kr. 168.394 240.288 71.894 800.000 kr. 228.394 312.288 83.894 900.000 kr. 288.394 384.288 95.894 1.000.000 kr. 348.394 456.288 107.894 Grænse for afgift 419.344 366.266 – 53.078
(Kilde: ASG Digital ) Som det ses kan en Tesla Model Y stadig fås for 359.990 kroner – hvis man vel at mærke kan “nøjes” med den baghjulstrukne udgave. Vil man derimod have topmodellen Performance med firehjulstræk bliver den knapt 47.000 dyrere end den er i dag og få en pris på omkring 535.000 kroner.
Hvis du går og overvejer at købe en elbil, behøver du ikke skynde dig til forhandleren før nytår. For langt de fleste danskere ændrer de nye regler absolut ingenting – og selv for dem, der rammes, er stigningen overskuelig.
Elbilerne bliver ikke pludselig ubetalelige. Tværtimod viser tallene, at Danmark stadig er et af de lande, hvor du slipper billigst fra at vælge strøm – også efter 1. januar.
En stille indfasning mod 2030 De kommende stigninger er ikke et isoleret nytårsfænomen, men en del af en trinvis plan, der løber helt frem til 2030.
Hvert år stiger elbilernes afgift med små skridt – typisk 8 procentpoint – mens bundfradraget og rabatter gradvist reduceres. Omkring 2030 forventes elbiler at betale omkring 80 procent af den normale afgift. Med andre ord: det er en glidende overgang, ikke et chok.