×
ElbilerTophistorie

Audi Q8 e-tron: En dyr fornøjelse

Overskriften siger egentlig det hele – Audi Q8 e-tron ER en fornøjelse. Men den er samtidig pebret, både i anskaffelse og at køre rundt i.

Den fire år gamle Audi e-tron har fået et facelift, der ikke ændrer meget på bilens udsende, hvis man ser bort fra fronten. Til gengæld har den skiftet navn til Audi Q8 e-tron og så har den fået længere rækkevide. Jeg har kørt rundt i bilen i en uges tid og her er mine tanker …

2019-udgaven af Audi e-tron var en af de allerførste elbiler vi testede her på redaktionen. Og selv om min kollega lod sig imponere, da han testede bilen, skulle det lynhurtigt vise sig, at den blev overhalet af konkurrenterne. Den var simpelthen alt for forslugen, med et forbrug (Wh pr. kilometer), der lå langt over gennemsnittet.

Det er netop det høje forbrug, Audi har lagt al sin energi i at løse med denne refresh af E-tron. Det har de gjort på flere måder. Først og fremmest er batteriet blevet kraftigere – selv den mindste model har nu et batteri på 89 kWh (netto). Den udgave, jeg kørte i, var forsynet med et kolossalt 106 kWh batteri (netto).

Samtidig har de gjort bilen mere effektiv med små forbedringer af motorerne og aerodynamikken. Bevares, den har stadig et højt forbrug, men det kompenseres der altså nu for med det kraftigere batteri. Resultatet er, at selv den mindste model nu kan køre tæt på 500 WLTP-kilometer.

På linje med konkurrenterne

Dermed er Q8 e-tron altså kommet på linje med konkurrenterne, i hvert fald når det handler om rækkevidde. Ulemperne ved “bare” at putte større batteri i bilen er dog åbenlyse. Ikke alene gør det bilen dyrere, der koster også både tid og penge at fylde et større batteri. 

Til sammenligning kører Tesla Model Y Long Range næsten lige så langt på en opladning som Q8 e-tron S-Line 55 (533 km kontra 535 km). Men den gør det med et langt mindre batteri (75 kWh), der er billigere og hurtigere at fylde igen. Og så har Model Y’en altså en prislap, der er en kvart million lavere end Audi Q8.

Det er måske ikke helt rimeligt at sammenligne de to biler direkte, da de henvender sig til to forskellige segmenter. Audi-segmentets alternativer er typisk Mercedes-Benz og BMW. Men det er alligevel værd at tænke over.

Fortsat højt forbrug

Ifølge WLTP har Audi Q8 e-tron S-Line 55 et forbrug på 22,2 kWh pr. 100 kilometer. Jeg lå konstant væsentlig højere. På en tur mellem København og Maribo brugte jeg i gennemsnit hele 28,2 kWh. Det var en tur på 145 kilometer og med en gennemsnitsfart på 88 km/t, altså en hel del motorvej. 

Audi Q8 e-tron
Mit forbrug på en tur mellem København og Maribo (foto: iNPUT).

Med min kørsel skal jeg altså forvente en motorvejsrækkevidde på omkring 375 kilometer på en opladning. Altså en reduktion på 30 procentpoint i forhold til WLTP-rækkevidden. Det koster at køre på motorvej.

I gennemsnit over hele ugen havde jeg et forbrug på 27 kWh. Jeg kørte i alt 726 kilometer med en gennemsnitshastighed på 62 km/t. Det skal hertil nævnes, at jeg havde adaptiv fartpilot på under hele motorvejsturen.

Højere ladeeffekt

Heldigvis for mig, har Audi også øget batteriets ladeeffekt. På den gamle udgave toppede den ved 150 kW DC, mens den nye Q8 klarer 170 kW DC. Ved hjemmeladeren må man nøjes med de vanlige 11 kW AC. Man kan dog også få 22 kW AC, men det koster den nette sum af 23.135 kroner ekstra.

Audi Q8 e-tron
Ladetiden på Audi Q8, sammenlignet med Kia EV6.

Til trods for den højere ladeeffekt tager det stadig tid at fylde det store batteri. Jeg satte 300 kW-ladestikket i bilen, da batteriet var på 6 procent – og efter en time var batteriet endnu ikke fyldt op (96 procent). Det tog 37 minutter at nå fra fra 10 til 80 procent, og knapt 46 minutter at få batteriet op på 90 kWh.

Det er væsentlig langsommere end ladekongen Kia EV6, der skal bruge bare 21 minutter på at fylde batteriet til 80 procent. Altså en forskel på 16 minutters ventetid. Samtidig kostede de 23 ekstra kilowatt-timer, som Audi Q8 skulle have for at nå 80 procent også på kontoen. Det er altså på ingen måde nogen økonomisk bil.

Audi Q8MotorRækkeviddeLadeeffekt (AC/DC)Pris
50 e-tron Prestige250 kW / 340 hk485 km11 / 150 kW699.990 kr.
55 e-tron Prestige 300 kW / 408 hk574 km11 / 170 kW739.990 kr.
50 e-tron S Line250 kW / 340 hk455 km11 / 150 kW734.990 kr.
55 e-tron S Line300 kW / 408 hk535 km11 / 170 kW774.990 kr.
(Priserne er hentet den 25. juni 2023).

En vaskeægte Audi

Når det er på plads, så er Q8 en vaskeægte Audi, med alt hvad det indebærer af lækkerier. Interiøret er velkendt og uangribeligt Audi, i hvert fald kvalitetsmæssigt. Infotainment og klima lever på separate skærme, men grafikken er klar og behagelig, haptikken er god, og det hele er nemt at navigere rundt i.

Modellen, vi havde til test, var udstyret med kamerabaserede sidespejle, der viser billedet på et par 7-tommer skærme monteret på den forreste del af dørene. Jeg har personligt svært ved at vænne mig til løsningen, men i det mindste er den god for vindstøjen.

Q8 e-tron har også fået nogle dynamiske forbedringer. Styretøjet er hurtigere og mere opmærksomt. Affjedringen er blevet finjusteret – alle versioner kører på luftfjedre – og stabilitets-algoritmerne er blevet justeret.

Det er med til at gøre Q8 helt ekstremt behagelig at køre. Og selv om det ikke just er en muskelbil, er acceleration og overhalinger naturligvis aldrig noget problem.

Audi Q8 S Line 55 e-tron
Batterikapacitet106 kWh (114 kWh brutto)
Rækkevidde520 WLTP-km for denne udgave
Ladehastighed11 kW AC, 170 kW DC
Motorer300 kW (408 hk)
Moment664 Nm
Acceleration 0-100 km/t5,6 sekunder
Tophastighed 200 km/t
Køreklar vægt2.585 kilo
Totalvægt3.180 kilo
Anhængervægt med/uden bremser1.800 kilo / 750 kilo
Bagagerum for/bag81 liter / 569 liter
Konfiguration på den testede model.

Med hensyn til sikkerhed, så optræder Audi Q8 e-tron endnu ikke på Euro NCAP. Det gør derimod den oprindelige e-tron, og den har ikke overraskende scoret fulde fem stjerner.

iNPUT mener …

Det er ikke just nogen gennemgribende facelift, Audi har givet Q8 e-tron, og man kan til stadighed diskutere om det er “nok” bare at gøre batteriet større. Eller om Audi i stedet skulle have været mere nede og forbedre forbruget. Det er nok ikke nemt, når modellen allerede er defineret, og spørgsmålet er, om det overhovedet ville give mening. Audi forsøger ikke at ramme de brede masser med Q8 – det er en luksuriøs og velkørende elbil til dem, der har dybe lommer.

Audi Q8 e-tron

Design og komfort
Køreegenskaber
Software
Førerassistentsystemer
Rækkevidde
Opladning
Sikkerhed

Fra 699.990 kr.

Audi Q8 e-tron er en hamrende skøn bil til dem, der ikke behøver at tænke så meget på økonomien.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.