Hybrid- og elbiler

Anmeldelse: Audi e-tron

Vi har testet Audis første elbil, e-tron - og det er uden sammenligning den bedste elbil på markedet lige nu.

For nogle måneder siden tog jeg min første køretur i Audis første bud på en elbil – Audi e-tron. Dengang var jeg godt tilfreds med bilen på de fleste måder. I dag, efter at have haft bilen til test og kørt i den under hjemlige forhold, er min tilfredshed med den store elbil endnu større; Audis første bud på en elbil er en vinder, og hvis tyskerne ellers kan få styr på produktionen (der er vist lidt problemer med batteriproduktionen) bliver e-tron uden tvivl en kæmpe succes. I hvert fald, hvis du kan betale de mange penge den koster.

Traditionelt design

Både indeni og udenpå er e-tron, på trods af det futuristiske navn, en konservativt designet elbil. Her er ingen prangende mågevinger, ingen enorm skærm i midterkonsollen, og dørene skal åbnes og lukkes ved (gys!) håndkraft (omend min testmodel har servolukning, der hjælper lidt til). Den ligner altså på ingen måder konkurrenten fra Tesla, Model X (som vi har anmeldt her), der på mange måder er mere en stor computer på hjul end en bil med hjernen fra en computer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I stedet får du en relativt traditionel SUV i et design der faktisk stort set ikke bliver lagt mærke til i gadebilledet – i hvert fald slet ikke på samme niveau som da jeg i sin tid testede de første Teslaer. Og hvis folk endelig lægger mærke til bilen er det mere fordi den simpelthen bare er lækker.

Interessant nok ser den væsentlig mindre ud på billeder end i virkeligheden, for det er faktisk en stor bil – den er næsten fem meter lang.

Kører som en Audi

e-tron er bygget på Audis egen platform MLB EVO. Derfor ligner den også på mange måder en Q7 udefra, men den er alligevel ændret drastisk – da det jo trods alt er en elbil. Men i forhold til hvordan den er at køre, så er det lidt det bedste fra begge verdener. e-tron ligger stabilt på vejen og er affjedret på en måde der gør den utroligt behagelig at køre – væsentlig bedre end hvad eksempelvis Tesla kan præstere.

e-tron er bygget på Audis Quattro firehjulstræk og det kan mærkes, for den har et solidt greb i vejen – både på motorvej og under stort set alle andre forhold også. Den er ikke nær så hurtig som hverken Teslas Model S eller X fra nul til hundrede – men helt ærligt, så slår den stort set alle benzinslugerne alligevel, og så vigtigt er det ikke – i hvert fald ikke for mig – at den er DEN hurtigste.

Masser af plads

Hvis du har overvejet en elbil med god plads, men har holdt dig tilbage fordi Model X er lidt for… Alternativt designet?… Ja, så er Audis bud på en SUV altså interessant. Bagsædet har rigeligt plads til at passagerer sidder rigtigt godt, og bagagerummet er, som forventet i en SUV næsten på størrelse med en Q7, ekstremt rummeligt. Foran under motorhjelmen (som nok snart skal finde sig et andet navn) er der også lidt plads – her ligger kablerne fint til de få gange hvor man skal have et eksternt kabel, der ikke sidder fast på ladestanderen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I modsætning til Teslas “less is more” tilgang til betjening er Audi gået all-in på masser af knapper, skærme og gear – næsten det hele er det samme som i deres A-serie. Om man kan lide den ene eller den anden tilgang er en smagssag – jeg kan faktisk lide begge dele, for der er positivt at sige om begge. I hvert fald går Audi ikke ned på kvaliteten af komponenter, for både alle materialer i kabinen og skærmene er af ekstremt høj kvalitet. Audis eget system fungerer faktisk overraskende godt, og navigationen er hurtig. Jeg elsker i øvrigt stavepladen – altså skærmen under den primære skærm, der omdannes til et skrivefelt når der skal indtastes data. Den er nærmest magisk god til at læse mine ellers ulæselige kragetæer. Jeg er også glad for heads-up displayet, der giver de vigtigste informationer – men det er ikke standard, så det skal du betale lidt ekstra for.

Gider man ikke Audis eget system er det – i modsætning til Tesla – muligt at bruge både Android Auto og Apple CarPlay. Så du kan altså bare koble din telefon til og bruge det system, du synes fungerer bedst for dig. Igen er det virkelig godt at skærmen er så utroligt god, for det betyder noget når man bruger de to systemer at skærmen er højt opløst og ekstremt responsiv. Og det er denne.

Det eneste jeg savner lidt er de to bakspejle – eller rettere de to manglende bakspejle. En af de nye ting på e-tron er nemlig at det er muligt at tilvælge kameraer i stedet for regulære bakspejle – men desværre var det altså ikke med på testudgaven af bilen.

Lidt ligegyldig app

Appen til e-tron er ikke nær så omfattende som den Tesla har udviklet til deres biler. Der er en del statistik og man kan låse og låse op – og så kan man lave en tidsplan for opladning. Men det er så også nogenlunde det.

Jeg forstår ikke rigtigt, hvorfor pladsen øverst i appen er fyldt af et galleri med billeder af bilen? Bevares, den er pæn og man er sikkert rigtigt glad for at kigge på den når man lige har købt den – men hvorfor i appen?

Den mest brugbare del af appen er, at man kan se hvor langt bilen er i opladningen – så man kan time sit besøg på en nærliggende fastfood restaurant så man er tilbage når bilen er fuldt opladet.

Audi siger selv, at appen vil blive mere anvendelig over tid, ligesom bilen i øvrigt vil få opdateringer “over the air” ligesom Teslas biler – men det er altså stadig ude i fremtiden.

Rækkevidde omkring 300km

Audis egne tal siger at e-tron kan køre 400 kilometer på en opladning. Tallet er fundet ved at bruge WLTP standarden, der er et nogenlunde pejlemærke for, hvor langt en elbil kan køre på en opladning. I praksis overlever vurderingen dog ikke mødet med den virkelige verden – i hvert fald ikke på motorvejen. Vi tog på tur til Sønderjylland fra København for at teste bilens rækkevidde – det er nemlig på den type ture, man virkelig får “ballade” med rækkevidden, og det er i dette scenarie de fleste har bekymringer for, hvor langt de kan køre – såkaldt “range anxiety”.

I praksis kunne vi egentlig godt køre hele turen kan jeg se da jeg går igennem tallene i den medfølgende app. Jeg har kørt ca. 300km (lidt over, faktisk) på et fuldt batteri i gennemsnit. Men som det ofte går med en elbil, så sidder man og bekymrer sig lidt – så vi stopper indenom i Nyborg. Både for at få ro i maven og for at afprøve Ionitys nye ladere.

Lader voldsomt hurtigt

Den første lader vi forbinder bilen til vil simpelthen ikke starte opladningen. Vi prøver i stedet lader nummer to – og her er der bid. Opladningen starter, og da vi er godt nede på batteri går det hurtigt. Faktisk præcis så hurtigt som forventet og håbet; e-tron lader med hele 150kW. Og det bliver den faktisk ved med til den når ca. 80% hvorefter den daler ganske langsomt ned og når 100kW da den er på 85%. Der bliver den så. Det føles dejligt at se den suge strømmen så hurtigt, og vi er faktisk kun på et relativt kort stop før vi igen kan bevæge os ud på motorvejen med næsten 100% på batteriet. Med rigeligt til at komme til Sønderjylland og i øvrigt tilbage til Nyborg igen på vejen hjem. Med en så hurtig opladning føles den lange tur ikke så meget længere end hvad jeg normalt ville planlægge efter hvis jeg var i en benzinbil. Og som jeg plejer at sige til “el-skeptikerne”: “du skulle prøve det. Faktisk føles turen kortere fordi man ved at man skal holde en pause. Og det er positivt.”

Ved Ionity laderen i Nyborg suger e-tron strøm med ca. 150kW i timen. Hurtigere end stort set alle andre elbiler på markedet.

Den bedste elbil lige nu?

Hvis du er på jagt efter en rummelig elbil der ikke “ligner” en elbil… Ja, så er der faktisk kun e-tron. Er det den bedste elbil? Njah – hvis du kan leve med mindre plads er Teslas Model 3 et glimrende bud – og den kan erhverves til knapt det halve. Hvis du vil have e-tron er der i øvrigt ikke så enormt meget at vælge imellem i forhold til rækkevidde, for der er kun en batteristørrelse, der til gengæld er nok til de fleste. Så hvis du har 800.000 eller deromkring øremærket til en elbil er e-tron altså et udmærket bud.


Audi E-Tron

Design
Funktioner
Ydelse
Pris

Pris: 1.001.175 kr. (Testet udgave)

Audis første bud på en elbil leverer på alle væsentlige punkter, og skal du have en elektrisk SUV er den lige nu det absolut bedste bud. Hvis du har pengene til det, altså.

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services