Gadgets

CES ASIA: Billig(ere) VR og droner overalt

iNPUT har været et smut i Shanghai for at se på årets CES ASIA messe. Lige som det rigtige CES i Las Vegas i januar, så handler aflæggeren i Asien udelukkende om forbrugerelektronik fra smarte ure til selvkørende biler.

CES i Las Vegas er verdens største messe af sin slags, og derfor lancerer alle de toneangivende producenter en del produkter i løbet af messen. CES ASIA et halvt år senere har fokus på det asiatiske marked, er noget mindre (”kun” fem haller og 30.000 gæster mod storebrors 130.000) eller på kinesiske producenter, der gerne vil vise, at de kan levere mange af de samme produkter, bare billigere.

I år fyldte bilproducenterne en hel hal, og her var det de store navne som BMW, Mercedes, Honda og det kinesisk ejede Volvo, der fyldte mest. Men ellers dominerede de store producenter af fladskærme og mobiltelefoner ikke, som de gør i Vegas.

Skal man pege på en gennemgående trend, så var der virkelig mange droner. Kinesiske DJI, der er førende på markedet, havde en kæmpe stand, hvor vi blandt andet fik lejlighed til at lege lidt med deres nylancerede DJI Spark, der er en drone med pro-funktioner til en pris, hvor almindelige mennesker kan være med.

En anden ting der var overalt var Virtual Reality-briller og -udstyr. Lige nu er de store spillere på markedet HTC med deres (og Valves) Vive og så det Facebook-ejede Oculus. Kendetegnende for begge produkter er, at de er dyre. CES ASIA bugnede med billigere alternativer – både løsninger, der som HTC Vive og Oculus Rift kræver en pc, men også en række bud på VR til smartphones ligesom Samsungs Gear VR.

Skulle man udpege en trend inden for VR på messen, så var det, at VR sælges som underholdning med særlig fokus på spil, mens AR (Augmented Reality) som vi kender det fra Google Glass, der slet ikke havde sammen bevågenhed på messen som VR, blev markedsført til industribrug. Og hvis det synes urealistisk, at folk vil investere først i en dyr gaming-pc, dernæst VR-udstyr, der koster stort set det samme, bare for at spille, så havde CES ASIA også svaret. Enten billigere konkurrenter eller store hydraliske setup, der gør VR-spil til noget man kan forestille sig i shoppingcentere eller i genfødte spillehaller, hvor man i stedet for at eje det dyre udstyr lejer sig ind, men så også får den fulde oplevelse.

Du kan se nogle af de mest interessante produkter på siderne her.

 

Glem flyvning – få dig en undervandsdrone

Flere af dronefirmaerne havde et basin stående, hvor de fremviste det nyeste i undervandsteknologi. Som her PowerRay, der er en undervandsdrone beregnet til private. Det lille fartøj har et indbygget 4K 3D-kamera med objektiv fra Carl Zeiss og kan både tilsluttes en skærm eller tilsluttes PowerVision ved hjælp af Zeiss VR One Plus-briller. Styringen foregår via et 50 meter kabel og den lille PowerRay kan dykke ned til 39 meter – derfra kan den indbyggede fiskefinder-sonar se yderligere 30 meter i dybden. PowerSeeker sonaren kan også tages ud og bruges for sig selv i overfladen.

Såkaldte ROV (Remote Operated Vehicles) undervandsdroner er ikke en ny opfindelse, men har været brugt i industrien længe. Det nye ligger i (relativt) lave priser, og at enhederne er blevet mindre og væsentligt mere elegante. Kablet kommer vi dog ikke af med, da radiosignaler ikke har nogen synderlig rækkevidde under vandet.

Den billigste PowerRay kommer til at koste lige over 11.000 kroner.

Klapvognen kører selv

Sidste år fremviste COWA Robots en robotkuffert, der kunne følge dig som en trofast hund f.eks. gennem en lufthavn. De demonstrerede den med modeller på en runway, der gik frem og tilbage (og enkelte gange faldt trolley-kufferten ned). I år havde de droppet modellerne til fordel for at vise, at navigationen og evnen til at undgå forhindringer, havde fået et løft. Så nu blev den demonstreret på en lille forhindringsbane, hvor den lille trolley trofast fulgte en mand rundt om forhindringer.

Og robotkufferten havde fået en søster i form af en robotklapvogn, der benyttede samme teknologi. Målet var ikke en klapvogn, der selv skulle fragte poderne rundt, men at gøre det lettere for forældre, der af den ene eller anden grund er nødt til at tage barnet op. I stedet for at skulle stå stille eller forsøge at køre klapvognen med kun en hånd mens man også forsøger at undgå at tabe barnet, så triller COWA Robots klapvogn bare med mens man går. Helt uden hænder.

Den selvkørende klapvogn er stadig en prototype, og prisen er ukendt. Trolley-kufferten blev solgt på Indiegogo til en pris på lige under 4.000 kroner.

Det flyvende æg

Flere af droneproducenterne laver små transportable droner med foldbare rotorer, men lige meget hvor meget, du folder, så vil der altid være noget, der kan hænge fast og brække af. Og gode droner er dyre, så derfor køber mange en speciel foret bærekasse til deres dyrebare drone.

PowerEgg går i en anden retning. Armene med rotorerne foldes ind i kroppen fra oven og fødderne kan forneden – fødderne foldes ligeledes automatisk på plads, når dronen er lettet. Det betyder at æggeformen beskytter de skrøbelige dele under transport, der altså ikke kræver en særlig taske.

Derudover har dronen en rækkevidde på 5 km og en flyvetid på 23 minutter. Den vejer lige over 2 kg og kan flyve 46 km/t. Endnu en smart detalje ved dem runde form er, at 4K kameraet i bunden kan filme frit i 360 grader, uden man behøver dreje selve dronen.

Til en pris på lige under 12.000 kroner er PowerEgg dog ikke billig.

Lenovos ”trådløse” VR.

Et af problemerne med Virtual Reality-briller (ud over den høje pris) er, at de bruger højtopløselige og strømkrævende skærme og processorer for ikke at tale om HDMI-signalet, så de er nødt til at have en ledning – det giver problemer med følelsen af frihed og giver også noget, man kan falde over, hvis man bliver revet med.

Lenovo har en original løsning på problemet. Legion PR VR er en komplet pc baseret på Intels Core i7-processor, som er bygget ind i en slags rygsæk. Legion drives af to batterier, der kan udskiftes, uden man behøver slukke først – de giver strøm til at køre pc’en i op til 10 timer, hvilket dog reduceres til halvanden time, hvis man spiller i Virtual reality.

Vægten er på 2,5 kilo og prisen er endnu ukendt.

Vi fik også anledning til at prøve Lenovos nye VR headset, som skulle komme til salg her til sommer til en amerikansk pris på under $400 (2.240 kr), der nok bliver lidt højere herhjemme. Det gør headsettet til markedets billigste. Vi spillede med Lenovos controllere og synes umiddelbart, det var mindst lige så godt som konkurrenternes – men mindre og lettere, hvilket betyder meget, hvis man skal have det på ansigtet længe.

Android VR uden mobil

Det kinesisk-amerikanske firma Pico blev lanceret i 2015 og har allerede et imponerende opbud på 4 forskellige VR-headset. Som f.eks. Samsung Gear eller Google Daydream, så benytter de Android, men i modsætning til disse, så skal du ikke smide din smartphone i headsettet.

Mest imponerende er Pico Neo dk S, der levere lidt bedre end 2K-opløsning ved hjælp af en skærm til hvert øje. Indbygget i headsettet er der den samme Qualcomm Snapdragon 820-processor, der benyttes i en række af de nyeste smartphones. Det betyder at headsettet kan fungere helt uafhængigt af din smartphone eller din pc. I modsætning til Googles og Samsungs løsninger så tracker sættet også din placering i rummet – og vil du have det mere præcist, så kan man købe et såkaldt Tracking Kit med to controllere.

Prisen ligger lige omkring de 3.000 kroner for Pico Neo dk S alene.

Virtual Reality-spillehal

Virtual Reality lider af en hønen og ægget-problematik. Der findes ikke særlig mange virkelig fede spil, fordi der ikke er så mange forbrugere, der endnu har anskaffet sig VR – og hvorfor skulle man købe et dyrt VR setup (og nærmest rydde et helt rum til formålet), hvis der ikke findes en masse fede spil?

En af løsningerne kan være VR-spillehaller, hvor man betaler sig fra at lege med den kunstige virkelighed – og skal det være rigtig godt, så skal oplevelsen pirre mere end syns- og høresansen. Flere af producenterne på CES ASIA havde deres bud på platforme, hvor man kunne sidde i en virtuel bil, løbe med et virtuelt gevær eller for den sags skyld hoppe i virtuel faldskærm.

En af de mere simple setups var denne fra COOVR, der havde en række spil, hvor man enten kunne køre racerbil, prøve vilde rutchebaner eller flyve.

Skulle du få lyst til have en i stuen, så koster den omkring de 15.000 kroner (plus fragt og VR-grej).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.