fbpx

 

 

 

 

Features

Selvkørende biler og smart legetøj på CES ASIA

Verdens største forbrugerelektronikmesse CES har en lillebror i Asien. Vi har besøgt CES ASIA

iNPUT har været et smut i Shanghai for at kigge på den asiatiske aflægger til verdens største messe for forbrugerelektronik CES. Lillebror, der bare har fået det ikke overraskende navn CES ASIA, er en definitiv miniudgave af CES, der afholdes hver år til januar i Las Vegas. Med 46.000 deltagere er det kun en fjerdedel så stor som showet i Las Vegas. Selvom de fem udstillingshaller føles store, så er det kun et begrænset antal firmaer, der er blevet plads til – antallet af haller og antallet af besøgende er steget støt, siden messen startede i 2015, og med et deltagerantal, der var 20 procent større end sidste år, så har arrangørerne været nødt til at udvælge, hvem der kunne få lov til at udstille. I modsætning til Las Vegas, hvor enhver, der har råd til en stand, kan være med. Deltagerne på CES ASIA er en anelse mere kuraterede og der er f.eks. ikke 1.000 producenter af iPhone-covers, som i Vegas.

Til gengæld er der heller ikke så mange nyheder. Messen afholdes et halvt år efter Vegas, og de færreste producenter har lige en stor nyhed i ærmet. Messen er rettet mod det asiatiske marked, og de nyheder, der er, er rettet mod de kunder – og der er ikke altid tale om produkter, vi får at se på vores breddegrader. Men selv om mange af messens nyheder allerede blev vist frem i Vegas, så er der masser af spændende områder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Robothallen var vokset og bød mest på robotter til læring eller til servicefunktioner, som sikkerhedsvagter, tjenere eller til undervisningsbrug. VR-bølgen er åbenbart gået i sig selv, og udstillerne var få. Det samme kan siges om 3D-print, der kun var repræsenteret med en håndfuld udstillere. Til gengæld så fyldte intelligente og selvkørende biler, samt den kunstige intelligens, der bl.a. skal gøre det muligt, rigtig meget.

Her er en lille håndfuld af de mere interessante nyheder:

Hisense Laser TV

Hisense havde 80”-udgaven af det 4K Laser TV, de også viste i Las Vegas. Den lidt mindre version af deres smarte idé koster dog stadig lidt over 20.000 kr i USA – I Danmark ville det nok være mere end det dobbelte, hvis det nogensinde skulle dukke op. Teknisk set er der ikke tale om et tv. Det er en specialdesignet såkaldt short throw projector, som er en projectortype, der kan stå helt tæt på ”lærredet”. I Hisenses model er projektoren gemt i et smart tv-møbel, og folder sig først ud af sit skjul, når der skal ses tv. Billedet bliver så projekteret op på et specialdesignet lærred. Og resultatet giver fantastisk skarpe og klare 4K-film. Og man behøver teknisk set ikke det tv-formede lærred. Kan man gøre det til en diskret del af væggen, så kan man faktisk helt skjule, at man overhovedet har et fjernsyn.

Cadillac Super Cruise

Artiklen fortsætter efter annoncen

Alle kender Teslas Autopilot og ikke mindst de par ulykker med dødelig udgang som systemet (eller forkert brug af systemet) har medført, men de færreste kender General Motors luksusbrand Cadillacs modsvar Super Cruise, som de anerkendte biltester hos Edmunds faktisk har vurderet til at være bedre og nemmere at stole på. Cadillac kalder det selv for verdens første ”hands free”-system og udruller det på det kinesiske marked som det første i løbet af 2019 med Cadillac CT6. Systemet benytter ligesom Autopilot en række sensorer bl.a. kameraer og radar til at holde øje med vejen, men som noget særligt har Cadillac et kort opmålt ned til 10 centimeters nøjagtighed og en GPS-antenne, der er mere end seks gange mere nøjagtig end den almindelige biler har – det betyder at CT6 ikke blot ved, hvilken vej den er på, men præcis hvor og i hvilken bane. Og derfor kan chaufføren slippe rettet når systemet er aktivt, hvor Teslas system kræver, at chaufføren holder hænderne på rattet. Kameraer i Cadillac rat holder øje med, om føreren ser på vejen, og hvis ikke, så advarer en stor lampe i rattet – er føreren uopmærksom for længe, så kan bilen stoppe af sig selv og tilkalde hjælp. Den store forskel på dette og Teslas autopilot er, at føreren ikke selv kan vælge at slå det til i usikre situationer – Super Cruise virker kun på GM-godkendte landeveje og motorveje.

BYTON’s Shared Experience Display enables content shown to be shared with other passengers in the car (PRNewsfoto/BYTON)

Byton K-Byte

Et andet firma, der bød på selvkørende teknologi var Byton, der er et firma med base i Kina, der blev startet af to tidligere BMW-ingeniører. Firmaet fik for nylig en vitaminindsprøjtning på 500 millioner dollars og præsenterede deres anden konceptbil Byton K-Byte. Firmaet satser på at gå Tesla i bedene med en 100 procent elektrisk bil, der er forberedt på at blive selvkørende på et senere tidspunkt ved hjælp af ny software. Byton forventer at rulle de første biler ud på Kinas gader i løbet af 2019. Et af de mest spektakulære træk ved den nye bil var den store såkaldte ’coast to coast’-skærm, der strakte sig på tværs af det meste af bilens instrumentbræt.

Form 2

Artiklen fortsætter efter annoncen Disney+

Amerikanske Formlabs fremviste deres nyeste elegante 3D-printer Form 2. Printeren havde en lang række funktioner, der adskiller den fra andre små 3D-printere rettet mod private eller små virksomheder. For det første brugte Form 2 ikke ruller af plastik og en såkaldt extruder, som er et lille opvarmet hoved, der smelter plastikken og bygger det på 3D-genstanden, man er i færd med at printe. I stedet hærder Form 2 en lak med hjælp af en kraftig laser, så hvor andre printer nedefra og op, så rejser formen sig op af badet oppefra og ned. Hvor de fleste andre 3D-printere lider under, at figurerne bliver lidt kantede og bør have en tur med filen, hvis de skal blive rigtig pæne, så kan Form 2 lave perfekte runde, glatte former. Det er også nemmere at printe i flere farver med Form 2, fordi lakken kan leveres i CMYK-farver i kassetter, der mest af alt ligner overdimensionerede printerpatroner fra en almindelig blækprinter og er lige så nemme at udskifte. Men med en pris på 32.000 kroner er Form 2 også lidt mere end et legetøj.

PONG

Denne skribents første computerspil var Ataris PONG eller nok snarere en af de mange kloner, der kom på markedet. Det var i slutningen af halvfjerdserne på farfars fjernsyn, hvor min bror og jeg brugte timer på at styre de to hvide streger, der kunne slå til en firkantet hvid ”bold”. Et moderne PONG, ville være den nemmeste ting at lave, så derfor har UNS gjort det svært for sig selv og har droppet skærmen – i stedet er deres Atari Table PONG rent mekanisk, Ved hjælp af magneter og anden smarte mekaniske løsninger, kan man spille det klassiske spil på et bord, hvor både bold og bat er lavet af træklodser. Vi testede og det var som at spille originalen, men med underlige taktile fysiske manifestationer af elementerne fra det klassiske spil. UNS har genskabt bordudgaven, men har også givet deres spil lidt ekstra funktioner. Bordet kan lukkes og blive til et nydeligt stuebord, og så er der indbygget musikstreaming og USB-opladning. Desværre er prisen på omkring de 20.000 kroner i Kina, så det er ikke til at vide, hvad det ville koste på danske plader.

Back to top button