×
ElbilerTophistorie

Clever tænder for kæmpebatteri i Køge

Et kæmpebatteri med en kapacitet på 1,5 MWh skal sikre elnettet mod overbelastning på Clevers ladestation i Køge.

Som den første ladeoperatør melder Clever sig nu ind i arbejdet med at stabilisere elnettet med et kæmpebatteri i Køge. Det skal aftage og tilføre strøm til elnettet og bremse opladninger af elbiler, hvis elnettet overbelastes.

Hos ladeoperatøren Clever står selskabets kunder alene for én procent af det samlede strømforbrug i Danmark. Et tal, der forventes at stige voldsomt, da regeringen har ambitioner om 1 million grønne biler på vejene i 2030.

– Skal endnu flere vælge elbilen til i fremtiden, så kræver det, at vi hjælper elnettet med at geare dem. Derfor har vi i dag indviet et kæmpebatteri med en kapacitet på 1,5 MWh i Køge. Den seneste måneds tid har vi testet, hvordan batteriet taler sammen med elnettet og på sigt også med de elbiler, der lader på vores ladenetværk, fortalte Mads Harder-Lauridsen fra Clever til indvielsen. Han forklarer:

– Hvis elnettet er ved at blive overbelastet, så kan Energinets system tale med batteriet i Køge. Det kan på få millisekunder til- og frakoble sig elnettet ved at lagre energi, og så kan det også sende noget af den tilbage til elnettet. Koblet med vores elbiler kan vi bremse opladninger i ganske kort tid, så vores kunder er med til at stabilisere elnettet”.

Køge er kun begyndelsen

Batteriet i Køge er kun begyndelsen, fortæller selskabet. Inden længe har Clever endnu et på vej ved selskabets lynladestation i Odense. Og det er positivt for den grønne omstilling, fortalte Rasmus Horn Langhoff, formand for Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg, til indvielsen:

– Det er regeringens ambition, at Danmark skal være klimaneutral allerede i 2045, men det stiller også krav til os alle sammen. Derfor er det vigtigt, at virksomheder som Clever går foran og investerer i et batteri som det, der nu står her i Køge. Det er nemlig en vigtig spiller i arbejdet med at lykkes med den grønne omstilling.

Clever er ikke de eneste, der leger med et kæmpebatteri til opladning af elbiler. Sidste år besøgte iNPUT Nürnberg i Tyskland, hvor Audi havde installeret sin første Charging Hub, der fungerer efter samme princip. Blot tilsat solcelle-energi.

Læs også: Audis grønne ladeløsning til byboerne.

Via Clevers app kan selskabets kunder benytte intelligent opladning til elbilen. Med den seneste version giver Clever elbilisterne en opladningsplan, som tager højde for kørselsbehovet. Ud fra det kan den intelligente opladning udregne en ladeplan, der indtænker elpris, CO2-aftryk og belastning af elnettet. Dermed bliver det muligt at lade elbilen, når der er mere vedvarende energi i elnettet.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.