Når det kommer til firmabiler i Danmark, er der ingen tvivl om, hvem der sidder bag rattet: Tyskerne. De dominerer totalt blandt elbilerne – og de står også stærkt, når vi tæller benzin- og diesel med.
Volkswagen ID.4 er landets ubestridte nummer ét på firmabilsiden, hvor 3.392 biler er indregistreret af danske virksomheder. Elbilen er dermed den foretrukne firmabil i Danmark, og lillebror ID.3 følger lige efter med 2.651 firmabiler. Audi Q4 e-tron, BMW iX1 og Mercedes-Benz EQA understreger, at tyskerne også sidder tungt på el-firmabilmarkedet.
Men kigger man bredere – på hele bilmarkedet, inklusive benzin- og diesel – så bliver billedet kun endnu tydeligere. Her placerer Volkswagen T-Roc sig som nummer to blandt firmabilerne med 2.896 biler, mens Audi A5 lander på tiendepladsen med 1.425 biler.
Det betyder, at uanset om firmabilen skal være elektrisk, benzin- eller dieseldrevet, er tyskerne kongerne af markedet. Danske virksomheder vælger i hobetal biler fra VW, Audi, BMW og Mercedes – og Skoda Enyaq viser, at selv VW’s datterselskab spiller en central rolle i opløbet.
Toyota og Tesla må nøjes med biroller Toyota bZ4X (1.131) og Tesla Model Y (639) blander sig godt nok i elbilsstatistikken, men de når ikke tyskerne til sokkeholderne. Selv Volvo, der i årtier har været synonym med firmabil i Danmark, ligger langt nede ad listen med blot 590 eksemplarer af EX40 på gule plader.
Det handler både om image, komfort og totaløkonomi. Firmabilsmarkedet er styret af leasingaftaler, driftsomkostninger og medarbejdernes præference for noget, der sender de rigtige signaler. Og her har tyskerne en historisk stærk position, som ingen for alvor har formået at udfordre.