StreamingTophistorie

Ingen politisk hjælp til trængte Yousee-kunder

Yousee-kunder, der er ramt af prisstigninger, får ingen politisk hjælp. Erhvervsministeren opfordrer i stedet utilfredse abonnenter at skifte udbyder.

Erhvervsminister Simon Kollerup afviser at gribe politisk ind over for de prisstigninger på op til 100 kroner om måneden, som visse Yousee-kunder har i udsigt. Han siger, at vi i Danmark har fri prisdannelse og henviser i stedet utilfredse kunder til at ”søge alternative tilbud og andre leverandører”.

– Ved på denne måde at stemme med fødderne, kan vi som forbrugere være med til at hindre for høje priser og dermed sikre vel-fungerende markeder, lyder det fra erhvervsministeren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Svaret er en reaktion på et spørgsmål fra Dansk Folkepartis Mette Hjermind Dencker, der i forbindelse med de prisstigninger, Yousee bebudede i slutningen af april, ønskede at vide hvilken konsekvens prisstigningerne kan få for pensionister og mindre bemidlede.

– Jeg er fuld af forståelse for, at en stigning på 100 kr. om måneden er mange penge for såvel pensionister, studerende og andre mindre bemidlede, og det er en stigning, som for flere vil kunne mærkes på pengepungen, skriver Simon Kollerup, og fortsætter:

– I Danmark gælder det generelt, at vi har fri prisdannelse. Det betyder, at det er op til virksomhederne selv at træffe beslutninger om deres priser og produktudbud mv. dog inden for de rammer, som konkurrence- og markedsføringsloven stiller op. Samtidig har forbrugerne frihed til at vælge mellem forskellige udbydere af produkter, skriver Simon Kollerup i svaret, der kan læses i sin helhed her.

Han henviser desuden til, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der har til opgave at håndhæve konkurrenceloven, har oplyst, at den løbende har fokus på tv-markedet og at den i tilfælde af eksempelvis større prisstigninger undersøger, om konkurrencereglerne er overholdt.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button