×
ElbilerTophistorie

Ford taber 600.000 kroner per elbil

Dystre tal har tvunget Ford til at genoverveje sin strategi og skære kraftigt i elbilsatsningen.

Det er ikke uden grund, at Ford overvejer at løbe fra sit løfte om kun at sælge elbiler i Europa fra 2030. Det amerikanske ikon taber milliarder på sin elbilsatsning, hævder nyhedsmediet Bloomberg, der har talt med centrale medarbejdere.

Faktisk står det i øjeblikket så slemt til, at ikke engang indtægterne fra fossilbiler kan udligne tabet på elbiler. Ifølge mediet forventer Ford at tab på op mod 32 milliarder kroner i år. Heraf suger elbilsatsningen alene hele 40 milliarder kroner ud af kassen.

En medarbejder, som Bloomberg har talt med, hævder at selskabet i gennemsnit har tabt 100.000 dollars per elbil i årets første kvartal. Altså lidt over 692.000 kroner per bil.

De dystre tal har tvunget Ford til at genoverveje sin strategi og skære kraftigt i elbilsatsningen. Ifølge kilderne skal der skæres 83 milliarder kroner på satsningen, ligesom planlagte elbiler vil blive forsinket. I stedet vil selskabet fokusere mere på plugin-hybrider som den populære model Kuga.

Derfor har selskabet også skåret ned på batteri-ordrerne, hævdes det.

I sidste uge sagde Martin Sander fra Ford Europe, at  selskabet har revideret sin strategi om at droppe fossilbilerne i Europa i 2030.

“Hvis vi ser en stærk efterspørgsel, for eksempel efter plugin-hybridbiler, vil vi fortsat tilbyde dem,” sagde han under Financial Times Future of the Car i London.

Læs mere: Ford genovervejer at droppe fossilbilerne.

Ud over elektriske personbiler har Ford også satset på elektrificering af deres varevogne.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.