Teknologi

Hyundai og Uber afslører ny elektrisk lufttaxi

Hyundai har afsløret et koncept for en flyvende taxi som udvikles sammen med Uber. Den har plads til fire passagerer og har en rækkevidde på 100 kilometer.

Flyvende biler har været en fremtidsdrøm i årtier, men uden at det har materialiseret sig i noget konkret. Nu har koreanske Hyundai og amerikanske Uber afsløret et bud på en elektrisk lufttaxi med en rækkevidde på knapt 100 kilometer og med plads til fire passagerer.

Maskinen der blev præsenteret er naturligvis bare et koncept, men Hyundai siger, at de har helt konkrete planer om at ”masseproducere” elektriske, flyvende taxier til Uber.

Artiklen fortsætter efter annoncen

– Vores vision for Urban Air Mobility vil ændre ideerne bag urban transport. Vi forventer at UAM vil vitalisere bysamfundene og give mere kvalitetstid til befolkningen. Vi er overbeviste om, at Uber Elevate er den rette partner til at gøre dette innovative produkt let tilgængelig for så mange kunder som muligt, fortalte chefen for Hyundais Urban Air Mobility-division, Jaiwon Shin, under præsentationen.

Han fortalte, at arbejdet med fartøjet – der går under navnet S-A1 – foregår i fællesskab med Uber, men han kunne ikke sige noget om, hvornår vi kan forvente at se den flyvende bil ude i verden.

Ikke alene

Som nævnt er Hyundai ikke de eneste, der arbejder med flyvende biler. Så sent som i oktober måned fortalte Boeing og Porsche, at  de arbejder sammen for at ”udforske markedet for mobilitet i bymiljøet og udvidelsen af bytrafikken til luftrummet gennem et fuldt elektrisk lodret start- og landingskøretøj”. Boeing havde for et år siden en prototype i luften for første gang. Også Airbus og Daimler arbejder intenst på at virkeliggøre flyvende biler.

Her er lidt mere info om Uber og Hyundais koncept:

  • Fartøjet er designet til at flytte med en hastighed på op til 290 km/t ved en højde på mellem 300-600 meter. Den har en rækkevidde på knapt 100 kilometer.
  • Hyundais flyver vil være 100 procent elektrisk. Den vil kunne genoplades på mellem fem og syv minutter, hævdes det.
  • Modellen er designet til at starte lodret. Under flyvning bruges vingerne på normal vise, men ved landing går den tilbage til lodret flyvning.
  • I første omgang vil den kræve en pilot, men på sigt skal flyet kunne flyve autonomt.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close