Elbilkommissionen, med Anders Eldrup i spidsen, præsenterede i dag sine forslag til, hvordan vi kan skrue fremtidens bilafgifter sammen, så vi kan få de grønne biler ud på vejene i Danmark. Som vi har skrevet tidligere, bliver det dyrere for ejere af benzin- og dieselbiler, hvis forslagene gennemføres. Faktisk mener kommissionen, at det bliver alt for dyrt for samfundet, hvis der – som den tidligere regering foreslog – skal en million grønne biler på vejene inden 2030.
Derfor har Elbilkommissionen i stedet lavet fire forskellige scenarier, der i stedet giver mellem en halv og en hel million grønne biler. Selv foreslår kommissionen at man sigter efter Model 3, der vil få omkring 750.000 grønne biler i 2030.
Hvad de enkelte scenarier/modeller kommer til at betyde, forsøger vi at give et overblik over her. I denne første tabel kan man se et gennemsnit af de årlige ekstraudgifter som fossilbilsejerne får – og de årlige besparelser for elbilsejere.
Model 1 | Model 2 | Model 3 | Model 4 | |
---|---|---|---|---|
Antal grønne biler | 500.000 | 600.000 | 750.000 | 1.000.000 |
Reduktion i CO2 (tons) | 0,2 mio. | 0,3 mio. | 0,9 mio. | 1,5 mio. |
Fossilbil | 400 kr. | 400 kr. | 2.300 kr. | 5.900 kr. |
Elbil | -2.000 kr. | -2.300 kr. | -2.000 kr. | -1.500 kr. |
Elbilkommissionen har også lavet mere konkrete eksempler på, hvad de fire scenarier vil betyde for udgifterne til en række biler. Generelt bliver benzin- og dieselbilerne dyrere; og de dyreste af dem stiger mere i pris og udgifter end de billigste af dem.
Her er en oversigt over ti af de fossilbiler, der er solgt flest eksemplarer af i året hidtil og hvad de nye forslag vil betyde for prisen.
Bilmodel | Pris ved ejerskab over 15 år (nuværende) | Model 1 | Model 2 | Model 3 | Model 4 |
---|---|---|---|---|---|
BMW 3-serie | 697.100 | 699.300 | 699.300 | 746.800 | 827.600 |
Citroën C1 | 198.300 | 205.400 | 205.400 | 213.300 | 267.600 |
Citroën C3 | 258.200 | 248.700 | 248.700 | 261.100 | 322.700 |
Nissan Quashqai | 423.600 | 424.000 | 424.000 | 450.600 | 527.400 |
Peugeot 208 | 271.700 | 260.800 | 260.800 | 274.900 | 338.000 |
Skoda Octavia | 418.600 | 422.200 | 422.200 | 448.000 | 516.900 |
Toyota Aygo | 204.300 | 209.100 | 209.100 | 217.200 | 271.800 |
Toyota Yaris (benzin-hybrid) | 280.200 | 300.300 | 300.300 | 314.300 | 368.200 |
Volkswagen Golf | 437.900 | 434.200 | 434.200 | 460.900 | 531.200 |
Volkswagen Passat | 516.700 | 526.400 | 526.400 | 560.100 | 635.800 |
Til gengæld bliver det billigere at eje en elbil eller en plugin-hybrid. Specielt bliver de dyreste elbiler væsentlige billigere end nu; gennemføres Model 3, som kommissionen anbefaler, vil prisen for at eje eksempelvis en Porsche Taycan falde med mere end 860.000 kroner.
Her er kommissionens beregninger af priserne på en række af de bedst sælgende grønne biler på markedet.
Bilmodel | Pris ved ejerskab over 15 år (nuværende) | Model 1 | Model 2 | Model 3 | Model 4 |
---|---|---|---|---|---|
Hyundai Kona | 390.100 | 390.100 | 370.500 | 369.800 | 388.600 |
Mitsubishi Outlander (plugin-hybrid) | 562.100 | 482.800 | 434.300 | 443.900 | 482.800 |
Nissan Leaf | 349.400 | 331.800 | 329.200 | 329.200 | 334.700 |
Porsche Taycan | 2.767.600 | 2.048.400 | 1.912.900 | 1.906.500 | 1.931.000 |
Tesla Model 3 | 728.000 | 631.300 | 594.700 | 588.300 | 612.800 |
Tesla Model S | 1.211.700 | 956.900 | 897.600 | 891.200 | 915.700 |
Tesla Model X | 1.397.000 | 1.075.300 | 1.008.900 | 1.002.500 | 1.027.000 |
Volkswagen e-Up | 275.800 | 254.900 | 254.900 | 254.900 | 254.900 |
For begge tabeller gælder det, at prisen er inklusiv nutidsværdien af ejer- og udligningsafgift og brændstofomkostninger samt tilskud og vejafgift. Prisen under ‘nuværende’ er beregnet på baggrund af 2021-regler, hvor elbiler og plugin-hybrider betaler 65 procent af registreringsafgiften.
Nu er det så op til politikerne, om de vælger at benytte sig af Elbilkommissionens anbefalinger – eller vælger bare at plukke enkelte, eller slet ingen, af værktøjerne.
Hele rapporten, der er den første delrapport, kan hentes her. Senere kommer en rapport, der primært vil omhandle de infrastrukturelle forhold, der skal kunne understøtte en grøn omstilling af personbiltrafikken. Anden delrapport forventes færdiggjort ved årsskiftet 2020/21.