ElbilerTophistorie

Indblik: Sådan vil de nye bilafgifter ramme dig

Elbilkommisionen har fremlagt fire scenarier for fremtidens bilafgifter. Her er konkrete eksepmpler på, hvordan de vil ramme bilejerne.

Elbilkommissionen, med Anders Eldrup i spidsen, præsenterede i dag sine forslag til, hvordan vi kan skrue fremtidens bilafgifter sammen, så vi kan få de grønne biler ud på vejene i Danmark. Som vi har skrevet tidligere, bliver det dyrere for ejere af benzin- og dieselbiler, hvis forslagene gennemføres. Faktisk mener kommissionen, at det bliver alt for dyrt for samfundet, hvis der – som den tidligere regering foreslog – skal en million grønne biler på vejene inden 2030. 

Derfor har Elbilkommissionen i stedet lavet fire forskellige scenarier, der i stedet giver mellem en halv og en hel million grønne biler. Selv foreslår kommissionen at man sigter efter Model 3, der vil få omkring 750.000 grønne biler i 2030.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvad de enkelte scenarier/modeller kommer til at betyde, forsøger vi at give et overblik over her. I denne første tabel kan man se et gennemsnit af de årlige ekstraudgifter som fossilbilsejerne får – og de årlige besparelser for elbilsejere.

Model 1Model 2Model 3Model 4
Antal grønne biler500.000600.000750.0001.000.000
Reduktion i CO2 (tons)0,2 mio.0,3 mio.0,9 mio.1,5 mio.
Fossilbil400 kr.400 kr.2.300 kr.5.900 kr.
Elbil-2.000 kr.-2.300 kr.-2.000 kr.-1.500 kr.

Elbilkommissionen har også lavet mere konkrete eksempler på, hvad de fire scenarier vil betyde for udgifterne til en række biler. Generelt bliver benzin- og dieselbilerne dyrere; og de dyreste af dem stiger mere i pris og udgifter end de billigste af dem.

Her er en oversigt over ti af de fossilbiler, der er solgt flest eksemplarer af i året hidtil og hvad de nye forslag vil betyde for prisen.

BilmodelPris ved ejerskab over 15 år (nuværende)Model 1Model 2Model 3Model 4
BMW 3-serie697.100699.300699.300746.800827.600
Citroën C1198.300205.400205.400213.300267.600
Citroën C3258.200248.700248.700261.100322.700
Nissan Quashqai423.600424.000424.000450.600527.400
Peugeot 208271.700260.800260.800274.900338.000
Skoda Octavia418.600422.200422.200448.000516.900
Toyota Aygo204.300209.100209.100217.200271.800
Toyota Yaris (benzin-hybrid)280.200300.300300.300314.300368.200
Volkswagen Golf437.900434.200434.200460.900531.200
Volkswagen Passat516.700526.400526.400560.100635.800
Kilde: Faktaark fra rapporten “Veje til grøn beskatning”

Til gengæld bliver det billigere at eje en elbil eller en plugin-hybrid. Specielt bliver de dyreste elbiler væsentlige billigere end nu; gennemføres Model 3, som kommissionen anbefaler, vil prisen for at eje eksempelvis en Porsche Taycan falde med mere end 860.000 kroner.

Her er kommissionens beregninger af priserne på en række af de bedst sælgende grønne biler på markedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen
BilmodelPris ved ejerskab over 15 år (nuværende)Model 1Model 2Model 3Model 4
Hyundai Kona390.100390.100370.500369.800388.600
Mitsubishi Outlander (plugin-hybrid)562.100482.800434.300443.900482.800
Nissan Leaf349.400331.800329.200329.200334.700
Porsche Taycan2.767.6002.048.4001.912.9001.906.5001.931.000
Tesla Model 3728.000631.300594.700588.300612.800
Tesla Model S1.211.700956.900897.600891.200915.700
Tesla Model X1.397.0001.075.3001.008.9001.002.5001.027.000
Volkswagen e-Up275.800254.900254.900254.900254.900
Kilde: Faktaark fra rapporten “Veje til grøn beskatning”

For begge tabeller gælder det, at prisen er inklusiv nutidsværdien af ejer- og udligningsafgift og brændstofomkostninger samt tilskud og vejafgift. Prisen under ‘nuværende’ er beregnet på baggrund af 2021-regler, hvor elbiler og plugin-hybrider betaler 65 procent af registreringsafgiften.

Nu er det så op til politikerne, om de vælger at benytte sig af Elbilkommissionens anbefalinger – eller vælger bare at plukke enkelte, eller slet ingen, af værktøjerne.

Hele rapporten, der er den første delrapport, kan hentes her. Senere kommer en rapport, der primært vil omhandle de infrastrukturelle forhold, der skal kunne understøtte en grøn omstilling af personbiltrafikken. Anden delrapport forventes færdiggjort ved årsskiftet 2020/21.

Back to top button