ElbilerTophistorie

Plugin-hybrider står til voldsom prisstigning

De voldsomt populære plugin-hybrider bliver 20 procent dyrere efter nytår, hvis det står til regeringen. Ford Kuga stiger med over 60.000 kr.

En af Danmarks p.t. mest populære biler, Fords plugin-hybrid Kuga, risikerer at blive mere end 60.000 kroner dyrere efter nytår. Plugin-hybrider står nemlig til en gennemsnitlig prisstigning på 20,7 procent, hvis regeringens bud på afgiftsomlægninger føres ud i livet. Det skriver finans.dk.

Til sammenligning vil elbiler i gennemsnit blive 12,1 procent dyrere end i dag, mens prisen på fossilbiler vil stige med gennemsnitligt 1,7 procent i forhold til dagens dagens priser.

Artiklen fortsætter efter annoncen


Avisen baserer sine udregninger på regeringens egne eksempler, der blev udgivet af Skatteministeriet sammen med oplægget til afgiftsomlægningen. Her kan man også se, at der vil være store forskelle på prisstigningerne inden for de forskellige bilsegmenter.

I regeringens faktaark, der kan læses her, fortælles det godt nok, at plugin-hybriderne i gennemsnit vil blive cirka 8.200 kroner billigere. Men det er baseret på, at afgifterne på plugin-hybrider og elbiler fra nytår skal stige fra 20 procent til 65 procent, som var den oprindelige plan. I forhold til de nuværende priser vil de i stedet stige med knapt 21 procent.

Rent faktisk betyder regeringens forslag, at de mindste plugin-hybrider stiger mest, mens de dyreste hybrider stiger mindst. Således vil en lille hybrid stige med 32,4 procent mens Mercedes E-klasse eller BMW X5 stiger med blot 1,8 procent. I Skatteministeriets eksempel er den lille prisklasse i øvrigt beregnet ud fra BMW i3, der ikke længere eksisterer som plugin-hybrid. Vi har valgt at gengive den alligevel for overskuelighedens skyld.

SegmentModel-eksempelPrisændring
LilleBMW i332,4 %
MellemKia Niro, Toyota Prius26,0 %
StorVW Passat, Mitsubishi Outlander15,9 %
PremiumMercedes E-klasse, BMW X51,8 %
Kilde: Skatteministeriet.

Regeringens oplæg forhandles i disse uger på plads af folketingets partier. Men noget kunnetyde på, at det kan betale sig at handle hurtigt, hvis man alligevel går med tanker om at skifte til en elbil eller plugin-hybrid.

Artiklen fortsætter efter annoncen


[OPDATERET 06.10.2020 klokken 19:12] Vi har tilføjet, at BMW i3, som bruges i Skatteministeriets eksempel, ikke længere eksisterer.

Back to top button