fbpx

 

 

 

 

ElbilerTophistorie

Kia EV6 officielt lanceret i tre varianter

Kia EV6 kommer på gaden til oktober. Den har lynhurtig 800-volt opladning og en krog, der må trække 1.600 kilo.

Det er to uger siden Kia afslørede de første billeder af EV6, men i dag er bilen blevet officielt lanceret. Den er lanceret i tre varianter, med op til 510 kilometers rækkevidde. Men det er endnu ikke sikkert hvilke af varianterne der kommer til Danmark. Hos Kia Motors Danmark er man endnu ikke færdig med at bygge modelprogrammet. Det betyder naturligvis også, at de danske priser ikke er klar.

Til gengæld er det sikkert, at bilen kører på gaden til oktober – og ligesom sin “søster”, Hyndai Ioniq 5, har EV6’eren 800-volt opladning, så den kan oplade 100 kilometers kørsel på bare 4,5 minutter. Når alt er optimalt, forstås. En detalje, der vil glæde mangen en dansker, er, at Kia EV6 må trække op til 1.600 kilo på krogen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

EV6 er den første dedikerede elbil fra Kia produceret på den helt nye Electric-Global Modular Platform (E-GMP) der også ligger til grund for Hyundai Ioniq 5. De to biler minder da også en del om hinanden i bestykning. EV6 er den første af 11 nye EV-modeller fra Kia inden 2026 – syv af dem bygget på E-GMP arkitekturen.

Alsidig og rummelig interiør

På trods af EV6s kompakte udvendige dimensioner resulterer dens 2.900 mm akselafstand i en kabineplads svarende til mange mellemstore SUV’er. Instrumentbrættet domineres af en buet infotainment-skærm, der består af to 12-tommer skærme, hvoraf den ene er placeret bag rattet. Bortset fra det, ligner EV6’eren ikke nogen rumfærge indvendigt – ligesom Mercedes-Benz EQS med sin Hyperscreen. Tværtimod ser den ret traditionel ud.

Kia EV6
Et kig indenfor i kabinen.

EV6 har også et augmentet reality (AR) head-up display-system, der projicerer køre information i bunden af forruden i førerens synsfelt. Systemet viser alarmer fra bilens Advanced Driver Assistance System, detaljer om kørehastighed og navigationsvejledning sving for sving.

Bagagerummet kan klare 520 liter med passagerer og omkring 1.300 liter, hvis bagsæderne lægges ned. Bilen har også et bagagerum i fronten, der giver yderligere 52 liter opbevaringsplads i 2WD-modeller og 20 liter i AWD-modeller.

To batteripakker

EV6 er som sagt lanceret i tre varianter; EV6 baseline, EV6 GT-line og EV6 GT. Både baseline og GT-line kan fås med to batteripakker (58 kWh og 77,4 kWh), mens GT-udgaven kun fås med den store batteripakke. Alle tre varianter fås desuden med enten 2WD eller AWD.

Artiklen fortsætter efter annoncen

EV6 baseline med 2WD og 77,4 kWh batteripakke kan køre over 510 km på en enkelt opladning (WLTP).  77,4 kWh-batteripakken er parret med en 168 kW (229 hk) elektrisk motor, der driver baghjulene, og i AWD-modeller producerer to elektriske motorer, der driver for- og bagakslerne, i alt 239 kW (325 hk). Med et maksimalt drejningsmoment på 605 Nm til rådighed i AWD-versionen, kan EV6 accelerere fra 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder. 

EV6 med 58 kWh batteri kan accelerere fra 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder med et maksimalt drejningsmoment på 605 Nm til rådighed i AWD-versionen. 58 kWh batteripakken er parret med en 125 kW elmotor, der driver baghjulene; AWD-modeller har to elektriske motorer, der driver for- og bagakslerne og producerer en kombineret ydelse på 173kW (235 hk).

Udstyret med 430kW dobbeltmotorer løfter EV6 GT den elektriske ydeevne til et andet niveau. Med et maksimalt drejningsmoment på 740 Nm accelererer AWD GT-versionen fra 0 til 100 km/t på bare 3,5 sekunder og kan nå en tophastighed på 260 km/t (foreløbige udviklingsmål).

Artiklen fortsætter efter annoncen

800V Ultra hurtig opladning

Ligesom Hyundai Ioniq 5 tilbyder EV6 både 800V og 400V opladningsfunktioner. Kia fortæller, at bilen er i stand til en højhastighedsopladning fra 10 til 80 procent på kun 18 minutter i alle varianter eller en top-op ladning på 100 km rækkevidde på mindre end fire og et halvt minut i kombinationen af 2WD og 77,4 kWh batteri.

En anden funktion, der også går igen, er muligheden for at trække strøm fra EV6’erens batteri til andre enheder (V2L) som eksempelvis computere og tv-skærme.

Kia fortæller også, at en ny varmepumpe vil fjerne spildvarme fra bilens kølesystem. Dette skulle sikre, at bilen ved minus syv grader Celsius kan opnå 80 procent af den rækkevidde, der ville være muligt ved 25 grader Celsius.

Sikkerhed og komfort

Kia EV6 er udrustet med “klasseledende niveauer af sikkerhed og komfort”, takket være et “forbedret serie af førerassistentsystemer” (ADAS):

  • Safe Exit Assist (SEA) hjælper folk med at undgå kollisioner med bagfra kommende køretøjer, når de forlader bilen. Når føreren åbner døren for at forlade køretøjet, giver systemet en advarsel, hvis der registreres et køretøj, der nærmer sig bagfra. SEA hjælper også med at holde bagdøren lukket via betjening af den elektroniske børnesikring indtil det er sikkert at stige ud.
  • Lane Following Assist (LFA) hjælper med at centrere bilen på vejbanen. Under kørsel kan LFA aktiveres og deaktiveres med et enkelt tryk på en knap.
  • Highway Driving Assist 2 (HDA 2) hjælper med at opretholde en indstillet afstand og hastighed til køretøjet foran, når du kører på en motorvej. Den hjælper også med at centrere køretøjet på vejbanen, selv gennem kurver. I tilfælde af et tilstødende køretøj, der kommer tæt på, hjælper HDA 2 med at justere EV6’s retning for at undgå enhver mulig risiko for kollision. Fra en bestemt hastighed, kan føreren ved hjælp af HDA 2, blot ved at indikere et vejbaneskift med indikatorstangen, få bilen til at skifte over i den tilsvarende vejbane.
  • Remote Smart Parking Assist (RSPA) gør det muligt for førerne at køre bilen forlæns eller baglæns ud fra en parkeringsbås via fjernbetjeningen i nøglen. Denne funktion gør det nemmere at stige ind og ud af bilen, når pladsen til parkering er trang, eller hvis en anden bilist parkerer så tæt på bilen, at det ikke er muligt at åbne dørene.

Men hvad med priserne?

Da Kia Motors Danmark stadig er igang med at vurdere, hvilke varianter, der kommer til Danmark, er de naturligvis heller ikke klar med danske priser. I Sverige er de kommet længere og her koster indstigningsmodellen Kia EV6 baseline fra 569.900 SEK, hvilket svarer til omkring 420.000 kroner. Topmodellen EV6 GT koster fra 749.600 SEK (550.000 kroner). Hos Kia Motors Danmark kan du læse mere om bilen.

Back to top button