×
ElbilerTophistorie

Ioniq 5’erens luksussøster kommer til Europa

Hyundai vil lancere sit luksusmærke Genesis bredt i Europa og spydspidsen bliver GV60, der er bygget på samme platform som Ioniq 5 og EV6.

Hyundai har spændende planer for sit luksusbilmærke Genesis, der er for Hyundai, hvad Lexus er for Toyota. Sidste år kom brandet ind på enkelte europæiske markeder med fossilbiler. Men nu skal det lanceres bredt i Europa og spydspidsen bliver elbilen Genesis GV60.

GV60 er den første dedikerede elbil fra Genesis. Den er baseret på den samme E-GMP platform som Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6. Modellen er en crossover, men den har coupe-lignende tag og er en smule mindre end Ioniq 5’eren.

Angiveligt vil GV60 blive tilbudt i tre varianter, nemlig Premium, Sport og Sport Plus. Alle med en batterikapacitet på 77 kWh.

  • Premium-modellen vil have firehjulstræk og to motorer, der kan levere 168 kW (225 hk). Den vil få en rækkevidde på op til 451 kilometer, loves det.
  • Sport-modellen har to elmotorer på 160 og 74 kW (313 hk) og den skal kunne klare 400 kilometer på en opladning.
  • Topmodellen Sport Plus er hurtig, men ikke langtrækkende. Den har to elmotorer på hver 160 kW, en boost-funktion, der kan give yderligere 20 kW i 10 sekunder og en særlig “drift mode”. Til gengæld har den kun en rækkevidde på 368 kilometer.

En fordel ved alle tre Genesis GV60 modeller er, at de takket være E-GMP platformen har 800-volt opladning. Dermed skulle de, ligesom Ioniq 5 og EV6, kunne lades op fra 10-80 procent på 18 minutter. Der er også AC-opladning på 11 kW, ligesom den indbyggede V2L kan levere 3,6 kW til ekstern elektronik.

Genesis GV60

Trådløs opladning?

Genesis er som sagt et luksusmærke. Den vil få mere eksklusive materialer og højere komfort end de billigere Ioniq- og Kia-modeller loves det. Eksempelvis får Genesis GV60 kameraer i stedet for sidespejle. Dørhåndtagene vil også “forsvinde” ind i dørene under kørsel – som det er standard på eksempelvis Tesla-biler.

Genesis har tidligere fortalt, at GV60 vil få trådløs opladning af batteriet. Men om det kommer til at gælde de modeller, der kommer til Europa, vides ikke.

Priserne er heller ikke kendt endnu, ligesom det er uvist om Danmark er en del af koncernens planer.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.