fbpx

 

 

 

 

Elbiler

Klimarådet: Hybridbiler hjælper ikke meget på miljøet

Du skal gå ombord i en bil der kun kører på el, hvis du vil tage hensyn til miljøet. Hybridbiler leverer ikke nogen synderlig miljøgevinst.

Vælger du din næste bil ud fra miljømæssige hensyn, skal du ikke vælge hverken en hybridbil eller en plugin-hybrid. Begge typer biler sviner nemlig stadig alt for meget. Det konkluderer Klimarådet på baggrund af et stort studie i Holland. I stedet anbefaler rådet at gå direkte over på en ren elbil.

– Problemet med hybridbilerne er, at strømmen kommer fra den benzin eller diesel, de tanker. Så hvis man for alvor vil gøre noget godt for klimaet, skal man over i en form for bil, der kan lades op med el, siger Niels Buus Kristensen fra Klimarådet til Politiken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med plugin-hybridbiler, hvor de første 30-60 kilometer køres på el, opladt fra en stikkontakt, er problemet et andet. Et studie fra Holland viser, at 60 procent af kilometerne i en plugin-hybrid køres på benzin.

– Med kun 40 procent elkørsel er der ikke nogen klimamæssig fordel ved en plugin i forhold til en meget effektiv, men også mindre, dieselbil, siger Niels Buus Kristensen fra Klimarådet.

Så meget påvirker fire forskellige biltyper miljøet de første 200.000 kilometer. (Kilde: Klimarådet)

Rene elbiler er bedst

En analyse fra Klimarådet viser, at en elbils globale CO-aftryk er på 18,2 tons i hele bilens levetid. Til sammenligning udleder en gennemsnitlig ny benzinbil 42,2 tons og en dieselbil 34 tons. Klimarådet har regnet både produktion, brændstoffer og udstødning med i den samlede belastning – men ikke andre miljøeffekter end CO2 (partikler, red.). Ifølge Klimarådet udleder en Peugeot 2008, der er en af de mest klimavenlige dieselbiler på markedet, 34 tons CO2 i sin levetid. En hybridbil 34,2 tons. Klimarådets notat kan læses her.

Kilde
Politiken
Back to top button