Transport

Lexus LF-30 er en vild konceptbil med indbygget drone

Toyotas Lexus LF-30 er en af de vildeste konceptbiler, vi endnu har set. Et kørende overflødighedshorn af fremtidsteknologier.

Som lovet har det Toyota-ejede luksusmærke Lexus præsenteret sin konceptbil, Lexus LF-30, på Tokyo Motor Show, og sikke en håndfuld. Bilen er proppet til randen med absurde ideer, der måske, måske ikke, finder vej til fremtidige Lexus-modeller; blandt andet augmented reality, selvkørende teknologi, motorer der er indbygget i hjulene og endda droner.

Lexus LF-30 Electrified, som bilen hedder, er en kileformet coupé fyldt med underlige vinkler. Bilen har plads til fire passagerer; chauffør og forsædepassageren har begge et futuristisk pilotsæde med matchende futuristiske skærme, mens bagsædepassagererne kan nyde sæder med ”kunstig muskelteknologi” der kan ”formes efter passageren”.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Glastag med indbygget skærm

Hele bilens tag er lavet af glas og Lexus forestiller sig, at taget kan vise informationer i form af en ”realistisk stjernehimmel, brugerfavoritvideoer og endda navigation til de bagerste passagerer”. En ide som Lexus kalder SkyGate.

Bilens pasagerer kan kommunikere med SkyGate gennem stemmekontrol eller via gestikulationer a la filmen Minority Report. Kunstig intelligens hjælper systemet med at genkende passagerer, så bilens temperatur, musikvalg, etc. automatisk indstilles efter personens preferencer. 

Lexus LF-30
SkyGate er ideen om informationer, vist i bilens glasloft.

Opaciteten i bilens vinduer kan justeres til enten at slippe sollyset ind eller blokere helt for udvendigt lys. Lexus understreger også, at konceptet er designet med bæredygtige materialer, som forkullet cedertræ og genanvendt metal. Og bilens ydre er pyntet med dynamisk belysning.

Motorer i hjulene

Lexus LF-30 er naturligvis også udrustet med en række futuristiske teknologier på den mere mekaniske side. Bilens motorer sidder for eksempel i hjulene – og ikke på akslerne, som det er kutymen på elektriske biler. Det giver en mere dynamisk og sikker kørsel, hævder Lexus, da hver motor kan justeres i realtid til køreforholdene. Bilens rat er også udstyret med ”drive by wire”-teknologi, der betyder, at der ikke er nogen mekanisk forbindelse mellem rattet og bilen; så kan rattet skydes til side, når bilens autonome kørselstilstand aktiveres.

Men den mest absurde fremtidsdrøm er måske nok ”Lexus Airporter” – en dronelignende enhed, der kan udføre forskellige opgaver, såsom at bære bagage fra hjemmet og ud til bilen. Se konceptet i videoen herunder:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selv om bilen, naturligvis, er en konceptbil, har Lexus alligevel fortalt en række specifikationer, der giver en ide om, hvad firmaet sigter efter i sin første elbil (der i øvrigt præsenteres i næste måned). Lexus LF-30 er designet omkring en batteripakke på 110 kWh, som kan levere en rækkevidde på omkring 500 kilometer. Bilen kan accelerere fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder og motorerne leverer en kombineret ydelse på 400 kW, svarende til 536 hestekræfter.

Herunder en stribe billeder af vidunderet. Selv om bilen aldrig vil komme i produktion, så glæder vi os til at se, hvilke af ideerne, der drypper ned i kommende modeller. Klik på billederne for at se større udgaver …

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close