Elbiler

Første elektriske Lexus får 10 års garanti på batteriet

Lexus UX 300e, der kommer til Europa senere i år, får ti år eller 1 million kilometer garanti på sin luftkølede batteripakke.

Lexus forsøger nu at berolige potentielle elbils-købere, der bekymrer sig om batteriernes levetid, ved at love ti år eller 1 million kilometers garanti på batteripakken i firmaets første elbil, Lexus UX 300e. Bilen er i handelen i Kina og kommer til Europa senere på året.

Bilens batteripakke er luftkølet og det regnes af mange for en mindre robust løsning end eksempelvis Liquid Cooling, som blandt andet Tesla bruger konsekvent. Men. Sådan er det slet ikke, mener Lexus, der i en pressemeddelelse hævder, at luftkøling er den bedste løsning:

”Til UX 300e har Lexus udviklet et battericelle-luftkølingssystem, der er sikrere og lettere end vandkølede systemer. Med nedkølet luft, der cirkulerer i batteripakken, kan stabil batteriproduktion opnås selv ved høj hastighed og under gentagen hurtigopladning,” skriver Lexus.

Hurtigere degradering

En af de producenter, der satser på luftkøling der Nissan – og flere sammenligninger af de to systemer i henholdsvis Nissan Leaf og Tesla Model S viser, at luftkølingen ikke beskytter batteriets kapacitet lige så godt som vandkøling. Sidste år viste et studie, lavet af Geotab, at batteripakken i den luftkølede Nissan Leaf (2015) årligt degraderede med 4,2 procent. På en Tesla Model S med vandkøling var det bare 2,3 procent. Studiet var baseret på 6.300 elbiler over en periode på fem år.

Lexus UX 300e

Men, der er en stor forskel mellem Nissans luftkøling og så Lexus’ ditto; Nissans løsning er passiv, mens Lexus benytter en aktiv luftkøling, der udvider både kabinens Air Condition og varmesystem til batterpakken.

”Ved at arbejde hånd i hånd med kabinens klimanlæg, forbedrer systemet bilens ydelse, batteriets levetid og opladningsydelse. Pålidelighed var også i højsædet under udviklingen af batteriopvarmningssystemet. Varmeelementer under hvert batterimodul minimerer påvirkningen fra koldt vejr og sikrer fuld strøm fra starten,” skriver Lexus.

Og firmaet er altså villige til at sætte penge på, at deres system holder. Garantien på batteriet i en elbil er ellers typisk 8 år / 160.000 km, men det kan variere afhængigt af mærke.

Tilbage til Danmark

Den danske Toyota-importør har allerede lovet, at japanernes luksusmærke bliver genintroduceret i Danmark – og det bliver sandsynligvis med netop Lexus UX 300e.

Bilen har en rækkevidde på 400 kilometer (NEDC) og kan hurtiglades med op til 50 KW. I Kina sælges den for det, der svarer til 54.000 dollars. I Europa forventes indstigningsmodellen at få en pris på omkring 45.000 dollars. Den kommer til Europa senere 2020, loves det.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.