Apps og tjenesterGaming

Mario Kart 8 Deluxe er genial gokart

Jeg var 14 år første gang, jeg spillede ’Mario Kart’, og jeg blev besat med det samme. Et simpelt bilspil med et kæmpe fokus på underholdning. 24 år senere er jeg stadig fan, fordi konceptet holder den dag i dag: Vælg en racerkører fra Nintendo-universet, hop ned i en nuttet bil og forbered dig på pusse nusse-version af ’The Fast and the Furious’.
Hvert race foregår på farvestrålende og opfindsomme baner udstyret med fælder og smutveje, hvor det også er muligt at samle våben op, der kan give sejren – eller i hvert fald sabotere modstandernes løb.
Gameplayet er ikke  raketvidenskab, men det er rendyrket spilleglæde, der viser sig fra sin allerbedste side, når man flere kører samlet foran skærmen.

Toptunet

’Mario Kart 8’ har allerede nogle år i bagagerummet, da det oprindeligt udkom til Nintendos bud på ’Lej et Lig’ Wii U. For selv om spillet i dets originale form også fremviste blændende køreegenskaber, så forsvandt det hurtigt fra gamer-kortets GPS pga. af konsollens skuffende opbakning. Men nu får spillet heldigvis nyt liv, og det er en toptunet remaster-version, som fræser ind på Switch’en.

 

’Mario Kart 8 Deluxe’ har nemlig en helt fyldt tank på indholdsområdet, da spillet er proppet med alle banerne fra originalen samt de ekstra baner og kørefigurer, der blev udgivet som dlc. Hele 48 baner, et hav af forskellige kører samt flere forskellige spille-modes er pakket ind under motorhjelmen, og derfor kører Switch-versionen bare længere på literen end ’Mario Kart 8’ gjorde på Wii U.

Skabt til Switch

Det betyder dog ikke, at en investering er nødvendig, hvis du allerede har den originale udgivelse, men det kan dog anbefales. For spillet er som skabt til Nintendos nye hardware: en time trial i bussen, en dyst mod sidemanden på flyturen eller fire gamere samlet omkring stuealteret i en intens dyst om håneretten de kommende dage – ’Mario Kart’ kombineret med Switch’en er et fremragende salgsargument for konsollens hybride egenskaber.

 

Ud over det imponerende udvalg af baner – hvoraf mange er decideret geniale i deres udformning – så har ’Deluxe’-versionen også en opdateret Battle-mode, som i modsætningen til originalen foregår på baner, som er skabt til formålet.
Battle-delen er en slags nuttet ’destruction derby’, hvor det blot gælder om at smadre sine modstandere med de forskellige våben, som man kan samle op. I starten virker det ret kaotisk, men når man først har fået en fornemmelse for banerne og vejen til sejr, så bliver det ligeså vanedannende som selv hovedspillet.

Multiplayer for alle

Desuden ved Nintendo, hvordan man udvikler spil, der kan nå alle aldersgrupper. Indtil videre har blandt andre min søn på 6, min niece på 7, min svoger på 44 og mine forældre på 67 alle drønet rundt i hver deres kart. Spillet er for alle aldre – en af den slags oplevelser, der kan samle familien, men samtidig også gøre folk arveløse.
For løbene kan blive meget intense og ofte blive afgjort på de sidste par meter. Det betyder, at luften ofte bliver fyldt med den perfekte blanding af glædesbrøl og bitterhed – lokal multiplayer i sin mest velsmurte form.

Men det – på overfladen – meget simple gameplay gør, at alle gerne vender tilbage til endnu en tur rundt i manegen. Spillet indeholder nemlig en smart feature, hvor du kan slå en slags automatpilot til, der bedst kan beskrives som at spille bowling med bander. Så de små og de håbløse kan også være med.

 

www.baghjul.com

De mere hardcore “Kartister” skal dog ikke frygte mangel på udfordring, da den højeste sværhedsgrad nok skal teste ens evner i singleplayer-delen. Når dette er mestret, så er der altid online-udfordringerne, hvor nogle af de skarpeste gokart-chauffører i verden venter på at give dig baghjul – og hold nu ferie, hvor har jeg fået baghjul, og elsket hvert et sekund af det.

Jeg kan derfor også med sikkerhed sige, at ’Mario Kart 8 Deluxe’ bliver én af de udgivelser i franchisen, som kommer til at køre af sted med mest af min fritid. Udvalget af baner og den geniale multiplayer-del sender spillet øverste på podieskamlen. Og mens jeg skrev denne anmeldelse har min søn øvet intenst, så nu skal jeg direkte tilbage bag rattet, så jeg ikke også bliver kørt agterud af ham.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.