Jeg er taget til Nice i Frankrig for at prøvekøre den nytænkte og elektriske udgave af Renault 5. En opgave, jeg har glædet mig voldsomt til, lige siden jeg var til statisk præsentation af bilen i Paris i februar måned.
Franskmændene er da også ekstremt stolte af den nye Renault 5 E-tech. Ikke bare folkene fra Renault, men de menige franskmænd, jeg kører forbi på gaderne i Nice. Aldrig har jeg oplevet så mange smilende mennesker vinke, pifte og give thumbs up.
Det er altså også en charmerende lille sag, Renault har fået skruet sammen. Ikke alene ser den godt ud, den er også direkte sjov at køre og så lader det til, at den får den helt rigtige pris – og med det på plads, kan Renault meget vel stå med et hit på hænderne.
Renault 5 E-Tech lyser op på en sjælden gråvejrsdag, på den franske riviera (fotos: iNPUT). Der forhandles stadig om de danske priser, men den danske importør håber, at den mindste variant kan sælges for lige under 200.000 kroner, mens den dyreste variant vil lande lige under 250.000 kroner. Holder de priser, gætter jeg på, at R5’eren bliver svært populær, når den kommer til Danmark til marts næste år.
Præcis som originalen, der blev solgt i 5,5 millioner eksemplarer inden den forsvandt i 1985.
Ungdommelig egoistbil Da den oprindelige Renault 5 blev lanceret i 1972, var det en lille bil på lidt over 3,5 meter. Den nye model er godt 40 centimeter længere, men hører stadig til småbilsklassen. En bil, der lægger sig i slipstrømmen af Mini Cooper og Fiat 500e. En visuelt spændende egoistbil til de unge og til dem, der ikke længere har børn.
Pladsen på bagsædet er charmetroldens største problem (foto: iNPUT). Familierne sorteres fra af et bagsæde med meget sparsom plads. Det går nok lige at sætte en barnestol derind, men voksne og større børn vil få det stramt. Og det er nok i virkeligheden bilens største udfordring. For på stort set alle andre parametre klarer den sig virkelig godt.
Visuelt har den mange referencer til originalen fra 1972, ikke mindst den karakteristiske og kantede form. Men også ladeindikatoren på fronthjelmen, der er placeret der, hvor luftindtaget sad på originalen. Indikatoren – der er standardudstyr – lyser op og sladrer om batteriets tilstand, når du nærmer dig bilen.
Den ungdommelige stil fra eksteriøret føres igennem i kabinen. Sæderne er betrukket med stof, der er lavet af 100 procent genbrugte plastikflasker. Det samme er indersiden af dørene og den bløde retropolstring på instrumentpanelet.
Stofbeklædning er lavet af 100 procent genbrugte plastflasker (foto: Renault). Høj komfort i klassen Det er ikke bare i det visuelle, der er kælet for detaljerne. Det er der også i det køretekniske. Affjedringen foran er lånt fra Renault Captur, mens bagakslen er Multilink og identisk med den, der findes i Renault Megane E-Tech Electric. En kostbar løsning i denne størrelsesklasse, og det er med til at give Renault 5 E-Tech en rigtig behagelig affjedring, der føles langt over prisniveau. Affjedringen føles mere tysk end fransk, uden dog overhovedet at være for stiv.
Et andet punkt, hvor Renault 5 E-Tech klarer sig over niveau, er roen i kabinen. Selv om bilen som standard er udstyret med store 18-tommer dæk, høres der ikke meget dækstøj. Der er godt nok vindstøj fra a-stolperne, men først når der køres med motorvejsfart – og det er ikke voldsomt. Komforten føles simpelthen som en meget dyrere bil. Undtagelsen er dørene, der ikke just har designerlyd, når de smækkes.
Apropos a-stolperne, så er de relativt brede og kan godt snuppe lidt af udsynet skråt fremad. Det hjælper heller ikke, at forruden er forholdsvis lille.
Livlig og engagerende Styringen er præcis og hurtig; der skal ikke drejes meget på rattet før bilen reagerer. Den er som skabt til de snævre sving på vejene mellem Nice og Monaco, og i byerne er den hurtig at kaste ind mellem to parkerede biler.
Renault 5 E-Tech er som skabt til små snævre veje (foto: Renault). Med 150 heste i stalden og et moment på 245 Newton-meter, er R5 bestemt ikke nogen sportsvogn. Det tager 8 sekunder at få bilen til at accelerere fra 0-100 km/t. Indstilles køremodus til Sport kan man dog stadig få et “spark”, når speederen trykkes i bund. Ja, faktisk er det ikke spor svært at lave hjulspind på halvvåde veje. Bilen får dog hurtig fat i asfalten igen – og i sving sørger bilens systemer for, at den klistrer til vejen og føles helt stabil.
På trods af de manglende muskler, er køreoplevelsen både livlig og engagerende. Det er en bil, der er både smidig og sjov at køre. Skal jeg komme med et enkelt pip, er det, at ratstammen er temmelig kort. I mit tilfælde gik det ud over siddekomforten.
Grafisk lækker betjening Betjeningen vil være velkendt blandt Renault-kendere. Instrumentpanelet er 10,1-tommer stort og viser informationer om hastighed, hjælpesystemer, forbrug – ja, alt hvad der vedrører kørslen.
Den centrale multimedieskærm er samme størrelse og afvikler OpenR link multimediesystemet, baseret på Google Automotive. Det er helt det samme system, der også er i Megane og Scenic – hvilket jo betyder dansk stemmestyring, Google Maps og en lang række apps fra Google Play. Det er grafisk lækkert, utrolig nemt at navigere og hurtigt at komme rundt i.
Til de mere trivielle opgaver, såsom temperatur og volumen, er der fortsat fysiske knapper, så de er nemme at kommer til. Det fungerer fint og er et godt valg.
Instrumentpanelet. Multimedieskærmen. Gearvælgeren. Sammen med Volkswagen har Renault, i min optik, et af de mest velfungerende systemer på markedet. Det understøtter i øvrigt også trådløs Apple CarPlay, hvis man foretrækker det.
To batteristørrelser Udgaven, jeg kører, er naturligvis med stort batteri og det højeste udstyrsniveau (Iconic). Det er den udgave, der sandsynligvis nærmer sig de 250.000 kroner herhjemme. Det 54 kWh store batteri giver den lille bil en rækkevidde på omkring 410 kilometer og det kan lades med en effekt på op til 100 kW DC. Ikke prangende, men meget typisk Renault.
Bilen fås også senere i en billigere udgave med et mindre batteri på 40 kWh og en ladeeffekt på 80 kW DC. Den får en rækkevidde på 300 kilometer. Begge udgaver leveres med en 11 kW AC-bi-directional oplader, der er kompatibel med V2L (vehicle-to-load) og V2G (vehicle-to-grid) teknologi.Det virker dog ikke herhjemme i første omgang.
Til gengæld leveres Renault 5 E-Tech herhjemme med en særlig teknologi, der skal sikre, at opladning sker hurtigt selv ved lave temperaturer. Varmepumpe er i øvrigt også standard.
Ja, jeg er forelsket … Selfie med R5 i Monaco (foto: iNPUT). Som det nok fornemmes, er jeg ret begejstret for Renault 5 E-Tech. Jeg havde høje forventninger og de blev indfriet. Det er ikke en bil uden fejl. Det er heller ikke en bil for alle og enhver. Men køber du ind på stilen og størrelsen, så er du garanteret en sjov oplevelse bag rattet.
Jo, der er skåret hist og her for at få prisen ned. Der er eksempelvis kun en enkelt klimazone i bilen. Der er heller ikke panikhåndtag på passagersæderne, ligesom bagageklappen er 100 procent manuel. Men det er små ting i det samlede billede.
Nu ser jeg frem til det nye år, hvor bilen kommer til Danmark og jeg forhåbentlig får mulighed for at teste forbrug og opladning grundigt igennem. Men indtil videre er jeg forelsket. I sådan en grad, at jeg sagtens kan leve med de små irritationsmomenter, jeg fandt under prøvekørslen.