Rimac viser solid state-batterier – og motorer der kan være i en kuffert

Rimac løfter sløret for solid state-batterier, der lover længere rækkevidde og højere sikkerhed – og så krydrer de med elmotorer på op til 490 hestekræfter, der kan være i en håndbagagekuffert.

Hvis du troede, at Rimac Technologies kun har fokus på elektriske superbiler, så tager du fejl. På biludstillingen IAA Mobility i München præsenterede kroaterne deres næste generation af batteri- og drivlinjeteknologi – og det mest opsigtsvækkende er et solid state-batteri, udviklet i samarbejde med ProLogium og Mitsubishi Chemical Group.

Det er ikke bare endnu en prototype, men et produkt der er designet til at kunne masseproduceres og lande i biler på vejene i de kommende år. Ifølge Rimac skal teknologien gøre batterierne både lettere, sikrere og mere energitætte. Med andre ord: længere rækkevidde, mindre risiko for brand og mere plads i bilen.

 

Ikke kun batterier – men også vanvittige motorer

Solid state er stjernen, men Rimac løftede også sløret for en hel palet af nyheder. Blandt andet en videreudvikling af deres nuværende NMC-batterier, smartere hybridløsninger og – måske mest spektakulært – de nye kompakte elmotorer, de kalder SINTEG 300 og 550.

De er så små, at de kan være i en håndbagagekuffert, men alligevel leverer de 150 til 360 kW (svarende til 204–490 hestekræfter) og et moment på 2.500 til 6.250 Nm – altså helt op på niveau med superbiler. Samtidig kan rotoren snurre helt op til 25.000 omdrejninger i minuttet, og vægt/ydelses-forholdet sætter nye standarder i branchen: over 8 kW pr. kilo.

 

Med andre ord: elmotorer der kan få selv en familiebil til at føles som en sportsvogn, uden at fylde mere end en kuffert i bagagerummet.

Der er også tænkt på elektronikken. Rimac fremviste nye styreenheder, som kan samle mange af bilens funktioner ét sted. Det betyder billigere, lettere og mere fremtidssikrede biler, hvor opdateringer kan komme trådløst – lidt som når din smartphone får et nyt styresystem.

 

Fra niche til masseproduktion

Rimac er ikke længere bare en excentrisk sportsvognsproducent. Som underleverandør til bilgiganter som BMW, Porsche og saudiske CEER Motors er de i fuld gang med at skalere op. Deres fabriksanlæg uden for Zagreb kan allerede levere titusindvis af enheder om måneden, lover de.

COO Nurdin Pitarević opsummerede det sådan i München:

 

“Det, vi viser på IAA, er ikke bare koncepter – det er produktionsklare løsninger, der skal drive hundredtusinder af biler i de kommende år.”

Hvis du går og venter på, at elbiler for alvor bliver både billigere, sikrere og mere langtrækkende, så er solid state-batterierne det, alle holder øje med. Rimacs udmelding tyder på, at vi rykker tættere på det gennembrud, som mange bilproducenter og forbrugere har ventet på i årevis.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.