Gaming

Spilteknologi kan levere filmeffekter i real-tid

På den nyligt overståede Game Designers Conference (GDC) havde Chevrolet premiere på en ny reklamefilm, hvor Chevrolets nyeste Camaro ZL racer om kap med en computerstyret prototypebil – nyheden er ikke, at prototypen er CGI og kun findes inde i en computer, men at Chevys nyeste gaderacer blev spillet af en stand in, og at effekten blev skabt live. For at demonstrere det sad Chevrolets marketingsdirektør med en smartphone og ændrede bilens udseende, mens scenen spillede for den indbudte presse.

Marketingsdirektøren kunne således både skifte farve og udseende på Camaroen. Og han kunne også ændre den til en 1950-model midt i biljagten.

 

EPIC Unreal Chevrolet ZL

Stuntbilen Blackbird

Teknikken bag er til dels en stand in-bil kaldet Blackbird, som er skabt af special effekt-firmaet The Mill, og så den nyeste version af EPIC’s Unreal Engine 4, der oprindeligt er bygget til 3D-spil (Batman, Borderlands, Tekken). Blackbird-bilen har nogle år på bagen, og er blevet brugt i film, hvor man skulle bruge en bestemt bilmodel, men ikke havde adgang til den. Eller i reklamefilm hvor en bilproducent endnu ikke var klar til at vise deres nye model frem på offentlige veje. Men i kombination med Unreal-teknologien kan filmfolkene altså ændre fundamentalt på bilen, mens de filmer.

EPIC regner med at sende en version af Unreal, der understøtter teknologien, på gaden i løbet af 2017. De regner ikke med at revolutionere filmeffekter i ét hug, ikke mindst fordi teknologien kræver disciplin at bruge, da det er sværere at rette op på bagefter. Men EPIC forudser også, at en mulig brug er at skabe computerbiler for at visualisere, hvad der sker i scenen, mens man optager. Og så stadig bruge mere traditionelle CGI-effekter på den endelige film.

 

Unreal bringer også virtuelle mennesker til live

Unreals real time 3D-værktøjer bliver også brugt af den berømte motion capture-skuespiller Andy Serkis’ The Imaginarium Studios til at få en virtuel computergenereret karakter på scenen i Royal Shakespeare Companys nye opførelse af Shakespeares Stormen (The Tempest). I teaterstykket er ånden Ariel 3D-genereret live på scenen af special effekts-folkene. Skuespilleren Serkis har specialiseret sig i motion capture-roller, hvor hans skuespil og bevægelser ligger til grund for CGI-skabninger. Han blev kendt for at lægge krop til Gollum i Ringenes Herre, men var bl.a. også King Kong i filmen af samme navn, Supreme Leader Snoke i Star Wars: The Force Awakens og Kaptajn Haddock i Spielbergs Tintin-film.

 

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.