Gaming

Spilteknologi kan levere filmeffekter i real-tid

På den nyligt overståede Game Designers Conference (GDC) havde Chevrolet premiere på en ny reklamefilm, hvor Chevrolets nyeste Camaro ZL racer om kap med en computerstyret prototypebil – nyheden er ikke, at prototypen er CGI og kun findes inde i en computer, men at Chevys nyeste gaderacer blev spillet af en stand in, og at effekten blev skabt live. For at demonstrere det sad Chevrolets marketingsdirektør med en smartphone og ændrede bilens udseende, mens scenen spillede for den indbudte presse.

Marketingsdirektøren kunne således både skifte farve og udseende på Camaroen. Og han kunne også ændre den til en 1950-model midt i biljagten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

EPIC Unreal Chevrolet ZL

Stuntbilen Blackbird

Teknikken bag er til dels en stand in-bil kaldet Blackbird, som er skabt af special effekt-firmaet The Mill, og så den nyeste version af EPIC’s Unreal Engine 4, der oprindeligt er bygget til 3D-spil (Batman, Borderlands, Tekken). Blackbird-bilen har nogle år på bagen, og er blevet brugt i film, hvor man skulle bruge en bestemt bilmodel, men ikke havde adgang til den. Eller i reklamefilm hvor en bilproducent endnu ikke var klar til at vise deres nye model frem på offentlige veje. Men i kombination med Unreal-teknologien kan filmfolkene altså ændre fundamentalt på bilen, mens de filmer.

EPIC regner med at sende en version af Unreal, der understøtter teknologien, på gaden i løbet af 2017. De regner ikke med at revolutionere filmeffekter i ét hug, ikke mindst fordi teknologien kræver disciplin at bruge, da det er sværere at rette op på bagefter. Men EPIC forudser også, at en mulig brug er at skabe computerbiler for at visualisere, hvad der sker i scenen, mens man optager. Og så stadig bruge mere traditionelle CGI-effekter på den endelige film.

Unreal bringer også virtuelle mennesker til live

Unreals real time 3D-værktøjer bliver også brugt af den berømte motion capture-skuespiller Andy Serkis’ The Imaginarium Studios til at få en virtuel computergenereret karakter på scenen i Royal Shakespeare Companys nye opførelse af Shakespeares Stormen (The Tempest). I teaterstykket er ånden Ariel 3D-genereret live på scenen af special effekts-folkene. Skuespilleren Serkis har specialiseret sig i motion capture-roller, hvor hans skuespil og bevægelser ligger til grund for CGI-skabninger. Han blev kendt for at lægge krop til Gollum i Ringenes Herre, men var bl.a. også King Kong i filmen af samme navn, Supreme Leader Snoke i Star Wars: The Force Awakens og Kaptajn Haddock i Spielbergs Tintin-film.

 

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services