×
TeknologiTophistorie

Stellantis satser på syntetisk brændstof

Eksisterende modeller fra Peugeot, Citröen og Fiat kan inden for få år køre på syntetisk brændstof og nedbringe CO2-udledningen markant.

Kæmpekoncernen Stellantis, der tæller blandt andet Peugeot, Citroën, Fiat og Opel, håber at alle koncernens fossilbiler fra 2014 og frem snart vil kunne køre på syntetisk brændstof. I en pressemeddelelse fortæller selskabet, at de er ved at afslutte tests af syntetisk brændstof i 28 motorfamilier.

Selv om Stellantis fortsat satser 100 procent på elbiler, håber selskabet, at det syntetiske brændstof kan hjælpe med at nedbringe CO2-udledningen fra eksisterende fossilbiler markant. Op til 90 procent, skriver de.

“Løsningen kan anvendes på op til 28 millioner Stellantis-køretøjer med potentiale til at reducere op til 400 millioner tons CO2 i Europa fra 2025 til 2050”.

Udmeldingen kommer kun få uger efter, at Tyskland pressede en undtagelse til EU’s planlagte fossilmotorforbud igennem. Undtagelsen tillader salg af biler med forbrændingsmotorer efter 2035, så længe de kører på e-brændstoffer i stedet for benzin og diesel.

– Ved at arbejde for at sikre, at vores Stellantis-motorer er eFuels-venlige, sigter vi mod at give vores kunder endnu et værktøj i kampen mod global opvarmning. Et værktøj, der kan have en næsten øjeblikkelig effekt, siger Stellantis CEO Carlos Tavares.

Møder stor kritik

Der er dog ikke bred jubel over en fremtid med syntetisk brændstof. Det tyske Fraunhofer institut skriver i en rapport fra starten af april, at syntetisk brændstof ikke er løsningen. De beskylder e-brændstoffet for at kræve store mængder vedvarende energi. Den globale produktion af elektricitet skal næsten fordobles sammenlignet med i dag, hvis der skal fremstilles nok e-brændstof i 2050.

Læs mere: Syntetisk brændstof er ikke løsningen.

Hvad er syntetisk brændstof?

Et kollektivt navn for forskellige typer lavemissionsstatninger for fossile brændstoffer, der kan bruges i almindelige forbrændingsmotorer. Syntetisk brændstof (også kaldet elektrobrændstof, electrofuele-fuel)) er flydende brændstof – eller nogle gange gasformigt brændstof, dannet af syntesegas også kaldet syngas. Syntesegassen er en blanding af carbonmonoxid og hydrogen. 

Man kan anvende overskudselektriciteten fra vindmøller til først af lave syntesegas og dernæst syntetiske brændstoffer ifølge forskere fra DTU. En proces, der går under navnet Power-to-x. Den danske stat satser stort på Power-to-x.

(Kilde: Wikipedia)

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.