Transport

Støttepartier klar til at hæve skatter på fossilbiler

Sætter EU sig mod et forbud mod fossilbiler, er politikere fra regeringens støttepartier villige til at hæve afgifterne på benzin- og dieselbiler voldsomt.

Som vi skrev tidligere i dag, vil det være et brud på EU-reglerne, hvis Danmark vælger at forbyde salg af benzin- og dieselbiler i 2030. Men det bekymrer ikke de danske politikere. Både SF’s Karsten Hønge og Ida Auken, der er miljøordfører i Radikale Venstre, vurderer, at en alternativ løsning vil være at skrue afgifterne på nye fossilbiler så højt op, at der de facto bliver tale om et forbud, skriver Ritzau.

Det er den polske EU-kommissær Elzbieta Bienkowska, der i et brev til Folketingets Europaudvalg skriver, at et forbud mod fossilbiler ikke kan lade sig gøre. Det vil kræve en ændring af EU-lovgivningen – og det vil næppe kunne lade sig gøre inden 2030, hvor planen er, et forbudet skal indføres.

Artiklen fortsætter efter annoncen

-Hvis det ikke skulle kunne lade sig gøre inden 2030, kan vi i Danmark beskatte sorte biler så hårdt, at det i virkeligheden svarer til et forbud, siger Karsten Hønge til Ritzau.

Også Ida Auken er overbevist om, at Danmark finder en løsning:

– Bilindustrien i Europa må læse skriften på væggen. Danmark kommer til at forbyde nysalg af benzin- og dieselbiler på den ene eller anden måde. Det er en vigtig del af klimaløsningen, skriver Ida Auken på Twitter.

Principiel sag

Jens Rohde, der er medlem af Europa-Parlamentet for Radikale Venstre, mener dog at sagen er så principiel og vigtig, at den bør tages til EU-domstolen.

“Den vil jeg være villig til at afprøve ved Domstolen. Traktaten om den Europæiske Fællesskabs Metode (TEUF) beskriver i artikel 114 stk 4 den såkaldte miljøgaranti, hvorved medlemslande kan opretholde eller indføre nationale regler til beskyttelse af miljø og arbejdsmiljø. Det skal ske på videnskabeligt grundlag, hvilket i høj fra er til stede på NOX udledning. Og så må det ikke være en intervention til forskelsbehandling – altså at beskytte egen produktion. Danmark er ikke et bilproducerende land, hvorfor det vil være meget vanskeligt at påstå forskelsbehandling“, skriver Jens Rohde på Facebook.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services