Elbiler

Tesla presses efter dødsulykke med autopilot

Amerikanske US National Transportation Safety Board kritiserer Tesla autopilot efter at systemet er blevet kendt skyldig i et dødsfald.

Tesla får nu hård kiritik fra US National Transportation Safety Board, NTSB, for sin autopilot. Efter en undersøgelse er det blevet fastslået, at autopiloten i Model X var skyld i en dødsulykke i marts 2018 – og NTSB kræver nu handling fra Tesla.

Føreren af bilen havde aktiveret autopiloten i 19 minutter før bilen kørte ind i en barriere med 114 kilometer i timen. Han blev flere gange opfordret af autopilot-systemet til at tage kontrol med rattet, men han ignorerede advarslerne.. Ifølge undersøgelsen havde føreren gang i et spil på sin mobiltelefon, mens han lod autopiloten klare kørslen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge Tesla er det op til bilens fører at afgøre, om det er passende at aktivere autopiloten, men NTSB er uenig. De mener, at systemet selv burde kunne registrere, om det er sikkert at aktivere autopiloten. 

NTSB kritiserer også Tesla for at have ignoreret det sikkerhedsanbefalinger, der blev sendt ud til en række bilfabrikanter i 2017. De øvrige producenter skulle efter sigende alle have accepteret dem inden for tre måneder.

Tesla har endnu ikke kommenteret kritikken fra NTSB, men har ved tidligere lejligheder understreget, at bilerne tydeligt advarer om, at autopiloten ikke gør bilen selvkørende, men kræver at chaufføren altid er opmærksom. Noget den afdøde tydeligvis ignorerede.

Teslas autopilot har igennem det seneste år været under hård beskydning. I maj sidste år fik systemet hårde tærsk fra forbrugerorganisationen Consumer Reports, der kaldte autopiloten for “mindre kompentent end et menneske”.

Der har også været episoder, hvor tape og klistermærker har snydt systemet og fået bilen til at skifte vejbane eller hæve hastigheden markant.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close

Adblocker

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi rasende afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.