ElbilerTophistorie

13 elbiler per ladepunkt i Danmark

Transportministeriet anslår, at der nu er mere end 6.000 offentlige ladepunkter i Danmark. Det er et ladepunkt for hver 13. elbil på vejene.

Antallet af offentlige ladepunkter i Danmark er over de seneste tre år fordoblet til godt 6.000, anslår en ny rapport fra Transportministeriet. Men alligevel skal flere elbiler slås om pladserne. For i den samme periode steg antallet af elbiler fra omkring 10.000 til 76.673. Dermed er der kun et ladepunkt for hver 13. elbil på vejene herhjemme.

Transportministeriet siger hver tolvte, men tallet er nærmere 13 (12,8). Det er en voldsom stigning siden 2019, hvor der var lidt over tre elbiler per ladepunkt.

“Det skal dog ses i lyset af udviklingen i køretøjernes rækkevidde og en høj andel af hjemme-opladning med private ladestandere,” skriver Transportministeriet. Andelen af elbiler med en rækkevidde på over 400 kilometer er således steget fra cirka 46 procent til cirka 66 procent over de seneste tre år, anslås det.

Alt for få lynladere

Af de omkring 6.000 offentligt tilgængelige ladepunkter, er hele 84 procent såkaldte normalladere, der kun leverer en ladeeffekt på op til 22 kW. Lynladere med en effekt på mindst 100 kW udgør bare otte procent, så der er ikke noget at sige til, at der kan være rift om dem. De resterende otte procent levere mellem 23 og 99 kW.

Ladeoperatørerne Clever og E.ON er dominerende, med et ejerskab på 68 procent af de offentligt tilgængelige ladepunkter. Andre operatører, der er tilstede i landet, er blandt andet Spirii, Sperto, Tesla og Circle K.

Tesla dominerer lynladerne

Selv om Teslas Supercharger-netværk er forbeholdt Tesla-biler (herhjeme), tæller Transportministeriet dem med som offentligt tilgængelige ladepunkter. Simpelthen fordi Tesla-bilmodeller udgør cirka 29 procent af den samlede bestand af elbiler i Danmark.

Det betyder, at Tesla vejer endog rigtig tungt i lynlader-statistikken, selv om mindre end en tredjedel af de danske elbilister har adgang. Som det ses i grafen herunder, har Tesla en lynlader-markedsandel på hele 57 procent.

Clever har 11 procent, mens andre udbydere sidder på 30 procent. Andre udbydere dækker over Spirii, Circle K, Sperto, Ionity og Powered by E.ON Drive & Clever.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.