ElbilerTophistorie

Amerikansk firma teaser for “diamant batteri”: Du kan køre i årevis uden at oplade din elbil

En smule radioaktivt affald i et diamant batteri kan, ifølge firmaet, være det der skal til for at du aldrig behøver at oplade din bil igen.

Du har nok aldrig hørt om et amerikansk firma ved navn NDB. Men der er en chance for, at du kommer til at høre meget mere om det i løbet af de næste år. Firmaets direktør har i et interview med magasinet New Atlas løftet sløret for deres planer for et nyt “diamant batteri”. Ideen er, at man genbruger “nuklear affald” indkapslet i diamant. Diamant er hårdt nok til, at selv en voldsom bilulykke ikke vil ende i et radioaktivt udslip.

Det lyder måske vanvittigt, men mængden af materiale der skal bruges til hver enkelt bil er så lille, at det faktisk er praktisk muligt – hævder firmaet i hvert fald. Derudover løser den nye teknologi faktisk et ganske betragteligt problem; hvad vi skal gøre med radioaktivt affald. Hvis NDB lykkedes med konceptet vil det, der nu er et stort problem blive et potentielt aktiv.

Artiklen fortsætter efter annoncen


Teknologien der måske kunne danne udgangspunktet er faktisk slet ikke et batteri, men en miniature generator, kaldet en “radioisotopisk thermoelektrisk generator”, og den del er i teorien muligt at konstruere. Men indtil videre findes der ikke belæg for at kunne trække energi nok ud af generatoren til at kunne drive en bil – faktisk vil en enkelt celle kun kunne levere strøm målt i milliwatt. Så for at gøre det muligt at drive en bil skal man enten have mange celler eller have fundet en helt ny måde at udnytte teorien. NDB’s direktør Nima Golsharifi siger i interviewet ikke noget om, hvordan de konkret vil løse problemet. NDB har dog netop færdiggjort to “proof of concept” forsøg, der viste sig ganske positive, og de samarbejder med Orano, et af verdens største atomenergiselskaber.

NDB har en prototype klar, og gør klar til at starte kommerciel produktion. Billedet her er af en meget lille udgave af batteriet der kan sættes på printplader. (FOTO: NDB)

Sættes i forbindelse med Tesla

NDB bor – tilfældigvis – ca. 20 km. fra Teslas hovedkvarter i Californien. Og hvis firmaet får held til at udvikle en helt ny batteritype, så er det med næsten 100% sandsynlighed Tesla, der løber med teknologien i deres biler. Elon Musk er kendt for at være omstillingsparat i en grad, stort set ingen andre er i bilbranchen, og han vil formentlig gladeligt smide de mange milliarder i at købe teknologien – og i øvrigt uden at blinke afskrive de mange milliarder han har brugt på at udvikle traditionelle batterier.

Hvad kan det betyde?

Skulle NDB få held med at udvikle et “diamant batteri” vil det uden tvivl betyde begyndelsen på enden af traditionelle brændstof biler. Faktisk vil alle eksisterende biler være fuldstændigt forældede samme dag, batteriet bliver introduceret. (Det samme vil i øvrigt eksisterende elbiler).

Det vil også betyde, at de mange milliarder, der lige nu bliver lagt i infrastruktur til opladning vil kunne kanaliseres andre steder hen; hvis en bil kun skal oplades hvert andet år bliver det ikke nødvendigt at opbygge et kæmpe netværk.

Artiklen fortsætter efter annoncen


Sidst, men ikke mindst, betyder det en fuldstændig nedlukning af udvindingen af de metaller der skal bruges i traditionelle batterier. Godt nok er produktionen blevet væsentlig mindre forurenende de seneste år, og mængden af stofferne er reduceret – men de er stadig den største del af udledningen af CO2 når man bygger elbiler i dag.

Om Diamant batteriet nogen sinde bliver til noget, ved ingen endnu. Men der arbejdes på mange batteriteknologier der vil udvide rækkevidden drastisk.

Back to top button