×
Mobil og tablets

Anmeldelse: iPad (2017)

Der bliver rykket lidt rundt på tingene i Cupertino for tiden, og iPad serien går ikke ram forbi. Air navnet er helt droppet til fordel for en ny iPad der til gengæld er blevet en smule tykkere. Og iPad Mini er nede på en enkelt model, nu med 128GB hukommelse. Det betyder, at der nu er en serie almindelige iPads i 9,7″, en enkelt mini og to serier af Pro iPads – en 9,7″ og en 12,9″. Der er altså blevet ryddet lidt ud i rækkerne, og den nye iPad placerer sig lige midt i feltet.

Lige midt imellem

Den nye iPad har fået samme processor som sidder i iPhone 6S – altså Apples egen A9. Dermed placerer den sig midt imellem ydelsen du kan forvente fra en iPad Pro og den nu hedengangne iPad Air 2. I vores målinger ender den med en måling, der stort set ligger præcis midt imellem. I Geekbench ender vi på henholdsvis 2544 i singlecore ydelse og 4420 i multicore ydelse. Begge dele er ganske udmærket, og under alle omstændigheder er ydelsen fint til stort set alle opgaver – inkl. de mere krævende spil. Dermed er den nye tablet glimrende som eventuel konfirmationsgave.

God skærm

Det vigtigste element på en tablet er skærmen, for en tablet er jo basalt set én stor skærm. Og her lever den nye iPad op til den forrige generation. Faktisk skulle lysstyrken ifølge Apple være øget op til 25%, hvilket især giver en fordel udendørs i solskin. Vi har prøvet tabletten i det solskin foråret har kunnet levere, og det er reelt svært at se forskel på den nye iPad og den forrige generation. Men det gør ikke så meget, for netop skærmen er sindssygt lækker og virkelig smuk – og var det også på Air 2. Den leverer ikke en helt så god oplevelse som det, du finder på iPad Pro, men til dagligt brug er den helt perfekt, og en af de bedste der er at finde på en tablet – ud over måske Samsungs Tab S serie, der har AMOLED skærme. Farverne står rigtigt godt og selv om der er et stykke op til den aktive farvekorrigering der er en feature på Pro serien, så er der ingen tvivl om, at den nye tablets skærm er godkendt.

Har du ikke taget lidt på?

Den nye udgave af iPad er lidt tykkere end iPad Air 2 – og med sine 469g også en smule tungere. Heldigvis er den ekstra volumen brugt fornuftigt – batteriet er nemlig blevet tilsvarende større, og batterilevetiden er derfor ca. en time bedre i vores måling i forhold til det, vi målte på Air 2 da den kom. Så kan vi godt leve med nogle ekstra gram. Vi kommer faktisk et stykke over de 10 timers batterilevetid Apple lover – en videoafspilning ved 60% lysstyrke kører i over 11 timer.

Lyden er stadig ikke helt i top

iPad Pro var lidt en åbenbaring i forhold til, hvor god lyd man kan bygge ind i en tablet, men den nye iPad har ikke fået en opgradering her. Her er ikke fire højttalere, og bassen er lige så god (dårlig) som den plejer at være. Bevares, lyden er ikke decideret dårlig, men har man først iPad Pro bliver ingen tablet lyd nogensinde den samme igen. Lyden er dog fin til det, de fleste bruger en tablet til, nemlig spil, surfing på nettet og lidt tv-serie. Men hvis du skal se en film og have en bare nogenlunde oplevelse, så slipper du ikke for at hive hørebøfferne frem eller i det mindste forbinde til en bluetooth højttaler.

Beholder alt det gode

Apple har, fra den første iPad, været stort set de eneste, der har kunnet bygge en virkeligt velfungerende tablet, og den nye generation er ingen undtagelse. Det er den blandt andet ikke fordi Apple ikke har pillet ved særligt meget. De har ikke fjernet 3,5mm stikket eller noget andet der gør den mindre brugbar, og den eneste reelle opgradering er på hastigheden. Det er klogt nok, for som et godt, gammelt engelsk udtryk siger: “If it ain’t broken, don’t fix it.” Og iPad ain’t broken.

Prisen er det vigtigste argument

2.999 kr. koster grundudgaven af den nye tablet – det er 700 kr. mindre end den forrige generation, og det gør pludselig en den nye iPad til en endnu mere attraktiv mulighed for de mange, der har en gammel iPad liggende som trænger til en udskiftning. Kombineret med en fantastisk skærm, glimrende ydelse og en batterilevetid på over 10 timer er iPad pludselig blevet endnu bedre – og endnu billigere. Og så finder vi os i, at iPad har taget en smule på.