×
TV-serier & streaming

Anmeldelse: Justified er verdens bedste western

Justified er ikke en ny serie. Men ud over et kort ophold hos først Netflix og siden Viaplay, så har serien ikke været tilgængelig for danske seere og ikke i sin helhed. Og det er en virkelig skam. Men nu kan du se alle seks sæsoner på Amazon Prime og det synes vi, at du skal.

Harlan County er nutidens Deadwood

Justified er ikke en western i klassisk forstand, men selv om den er nutidig, så indeholder den en lang række af western-genrens arketyper. Så vi tillader os at kalde serien for den bedste westernserie på tv og den sande arvtager for Deadwood, som desværre stoppede så brat. Og for Deadwood-fans er det ikke uvæsentligt at bemærke at hovedrollen som Deputy U.S. Marshall Raylan Givens spilles af Timothy Olyphant, der også spillede sheriffen i Deadwood. Og derudover dukker der en masse birolleskuespillere fra Deadwood op.

Raylan Givens er gammeldags lovmand med hat og pistol, og U.S. Marshalls, der jager flygtninge på tværs af statsgrænser, snarere end at efterforske forbrydelser, er netop det tætteste det moderne USA kommer på Westerngenrens sheriffer. Så alene derfor er Østkentucky og det noget lovløse Harlan County det tætteste tv kommer på Deadwood.

Elmore Leonards smukke sprog

Serien er baseret på en novelle af Elmore Leonard. Leonard har også skrevet et par romaner med Raylan Givens, men det er en novellen om en forflyttelse fra Miami til det lille fattige kulminedistrikt i Kentucky, Harlan County, hvor Raylan Givens er født og opvokset, der har lagt grund til seriens univers. Kender man ikke Elmores bøger, så kender man måske film som Get Shorty, Jackie Brown eller Out of Sight (hvor Jennifer Lopez faktisk spiller en anden Deputy Marshall, der har en gæsteoptræden i serien – dog spillet af en anden).

Leonards kriminalromaner er alle præget af en større fokus på rammende beskrivelser og knivskarp dialog end på efterforskning og plot-twist, så derfor er Raylan Givens også et klassisk eksempel på en Leonard-helt, der er nær perfekt på en række punkter, men også har en håndfuld fejl og sprækker. Titlen på serien kommer af ”justified shooting”, som beskriver når lovens håndhævere må trække våben og skyde – noget Givens gør godt og ofte. Justified startede som en ’ugens forbrydelse’-serie, men allerede efter første sæson kommer de væk fra den idé og lægger sig fast på længere forløb og karakterer, der går igen gennem hele serien. Historien og hovedpersonens rejse er ikke så gennemført fra første til sidste afsnit som f.eks. Breaking Bad, til gengæld kommer spændingskurven hurtigere op. Og forbliver der. Og der er indtil flere meget tilfredsstillende forløb, og flere sæsoner har deres yderst memorable modstandere.

Et omfattende og memorabelt persongalleri

Blandt mine absolutte favoritter er Jere Burns som den slikkede Dixie Mafia-håndlanger Wynn Duffy, der spiller mesterligt og har et fantastisk forhold til sin bodyguard. Duffy er heldigvis en genganger, der aldrig tager en hovedrolle, men gør det godt i baggrunden og rigtig godt, når han en sjælden gang træder i front. En anden Margo Martindale som Mags, der er dødsenfarlig matriark i en potdyrkende hillbilly-klan, gør det i sæson to til seriens bedste skurk, hvilket siger en hel del i denne serie. Sam Elliott og Mary Steenburgen dukker op som et dødeligt par i sidste sæson.

Grundlæggende er der så mange formidable skuespillere i små og større roller, at det næsten er umuligt at fremhæve nogen i en anmeldelse, der skal rumme seks sæsoner. Hvilket taler endnu mere til seriens ære – man kigger på IMDB-listen over medvirkende og tænker, nå ja, der var også bonderøven Dickie Bennett (Jeremy Davies), den glatte sadist Robert Quarles (Neal McDonough) fra 3. sæson, snotdumme men stærkt underholdende Dewey Crowe (Damon Herriman) og sådan kan man blive ved. Fremhæves skal det dog også, at der er en lang række stærke kvinder og også en hel del ældre skuespillere, der får lov til at overskygge de unge.

JUSTIFIED — Pictured: (L-R) Erica Tazel as Deputy U.S. Marshal Rachel Brooks, Joelle Carter as Ava Crowder, Nick Searcy as Chief Deputy U.S. Art Mullen, Timothy Olyphant as Deputy U.S. Marshal Raylan Givens, Walton Goggins as Boyd Crowder, Jacob Pitts as Deputy U.S. Marshal Tim Gutterson, Jere Burns as Wynn Duffy — CR: James Minchin/FX

Biroller der batter

I en serie, hvor hovedpersonen fylder meget i hvert afsnit of hvor westerntemaerne og U.S. Marshall-rollen som naturlig enspænder centrerer det hele omkring Raylan Givens, så skal det også her nævnes at serien selv med de mindre roller som de andre Marshalls som dygtige Rachel (Erica Tazel) og den knastørre eks-sniper Tim Gutterson (Jacob Pitts) formår at skabe ægte levende karakterer, man virkelig kærer sig om. Jeg skal ikke i denne omnibus-anmeldelse røbe, hvem der får lov til at overleve serien igennem. Men Justified er så velskrevet, at man føler et jag, når en elsket karakter forlader os – selv når det er en gennemført bad guy, der endelig får sin velfortjente bekomst. De er alle skrevet så godt, at man gerne ville nyde dem og deres dialog bare et afsnit mere.

Selv om Elmore Leonard ikke har skrevet selve serien, så rammer forfatterteamet her helt hans ånd, og hvis serien skal fremhæves for én ting, så er det velrundede karakterer og ekstremt finpudset dialog – karaktererne taler, som man selv ville ønske man gjorde. Men selv om hvert eneste ord i serien er finpudset, så dialogen aldrig unaturlig og personerne virker troværdige og har ofte yderst jordnære bevægegrunde.

JUSTIFIED — “Alive Day” — Episode 606 (Airs Tuesday, February 24, 10:00 pm e/p) — Pictured: (L-R) Walton Goggins as Boyd Crowder, Joelle Carter as Ava Crowder, Timothy Olyphant as Deputy U.S. Marshal Raylan Givens — CR: Prashant Gupta/FX

Tv-historiens bedste bromance

Som nævnt stammer Raylan oprindeligt fra Harlan County, så meget af seriens dynamik kommer af, at han kender området og klanerne. Hans egen far Arlo (Raymond J. Barry, The 100, Ray Donovan, Cold Case) er dybt kriminel og involveret I Crowder-klanens kriminelle gerninger, så far-søn-dynamikken er indviklet. Vigtigst af alle er spillet mellem Raylan og Boyd Crowder forrygende spillet af Walton Goggins (Django Unchained, The Hateful Eight).

Goggins, der nok har Hollywoods største og hvideste tandsæt og et helt fantastisk grin, spiller Boyd, der i slutningen af Elmores novelle bliver dræbt af Raylan, men heldigvis indså folkene bag Justified hurtigt, at de havde fat i noget helt specielt, og Goggins rolle, der vokser og skifter karakter gennem de seks sæsoner er en af seriens absolutte højdepunkter. Andre anmeldere har kaldt spillet mellem de to for tv-historiens bedste bromance, og jeg er enig. Selv om Boyd, der når både at være bankrøver, bandeleder, nynazist, nyreligiøs samt både ven og fjende for Raylan ikke altid er seriens hovedskurk, så er ethvert afsnit, hvor han er med, noget af det bedste på tv, og jeg misunder enhver, der får lov til at opleve det for første gang.

Men Timothy Olyphant i hovedrollen skal også fremhæves. Olyphant spiller rollen med en perfekt gavtyveagtig sammenbidthed, der balancerer mellem humor og dødelig alvor. Og selv om den renskurede ordenshåndhæver er nær perfekt til sit job, så giver Olyphant også Givens uperfekte privatliv lige præcis nok kant til at gøre hovedpersonen interessant, uden at det bliver soap.

Mange højdepunkter og kun få fejl

Har serien så slet ingen fejl? Jo, de sidste tre sæsoner er ikke helt så stærke som de første. Boyd Crowder når at gennemgå en noget broget udvikling, og serien kan til tider ikke finde ud af, om han er en sympatisk kriminel eller en psykotisk morder. Og så er der en længere kvindefængselsbihistorie, som vi gerne så overladt til Orange is the new Black. Men det er småting i forhold til alt det, den gør rigtigt.

Det korte og det lange er, at Justified indeholder seks velafrundede sæsoner, der skildrer livet og personerne omkring en del af sydstats-USA, som vi sjældent ser på tv. Mange af seriens karakterer gennemgår en fascinerende udvikling gennem de i alt 78 episoder (eller hvor mange de nu får lov at være med i=, og vigtigst af alt, så løber serien aldrig rigtig tør for energi og den slutter ikke med et fesent klask, fordi seertallene dalede under et acceptabelt niveau. I stedet har den næst efter Breaking Bad den mest tilfredsstillende afslutning blandt netværksserier. Justified har været nomineret til otte Emmys og har vundet to, og hvis du kun skal tage to ting med dig fra denne anmeldelse, så er det, at det er noget af det mest velskrevne og velspillede tv, du kommer til at se. God fornøjelse.